Veiligheid is in de luchtvaart een belangrijk criterium. Luchtverkeersleiders, piloten en andere luchtvaartprofessionals hebben veel verantwoordelijkheid. Zij zijn zeer goed opgeleid en vakbekwaamheid staat hoog in het vaandel. Elke dag moet een topprestatie geleverd worden. Ditzelfde geldt voor professionals in een OK. Eén foutje kan fatale gevolgen hebben. Welke parallellen zijn er te trekken en kan de zorg leren van de luchtvaart? Dat komt aan bod tijdens het congres OK Transparant.
Een bekend voorbeeld is natuurlijk de Black Box in de OK. Het idee van deze Black Box is afkomstig uit de luchtvaart. Michiel van Dorst (CEO Luchtverkeersleiding Nederland): “Om de veiligheid te verbeteren wordt in de luchtvaart gebruik gemaakt van opnameapparatuur dat het proces (gegevens en communicatie) monitort. Na een incident kan hiermee data teruggehaald worden. Op die manier wordt geleerd van voorvallen uit het verleden en kan de veiligheid in de toekomst nog verder verbeteren.” De Canadese chirurg en professor Teodor Grantcharov wist als eerste de Black Box in de OK toe te passen. Sinds een aantal jaar wordt de Black Box in de OK in een aantal Nederlandse ziekenhuizen gebruikt.