VIPP-programma moet eind 2019 goed toegankelijke ziekenhuisportalen bieden

di 22 augustus 2017 - 13:52
Nieuws

Het onderzoek van Patientenfederatie Nederland over het gebruik en de toegankelijkheid van patientenportalen geeft mooi weer waar de patiënt behoefte aan heeft bij het gebruik van een zo'n portaal. Het VIPP-programma sluit hier goed op aan, stelt de Nederlandse vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). Naar verwachting moet hier tegen december 2019 grote vooruitgang in geboekt zijn.

Het VIPP-programma richt zich op het toegang geven van Nederlanders tot hun medische gegevens in 2020. De monitor moet in één oogopslag tonen hoever de deelnemende instellingen zijn bij het halen van de doelstellingen. Per kwartaal verschijnen er nieuwe resultaten. De deelnemers aan het VIPP-programma (Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt & Professional) hebben zich er aan gecommitteerd om patiënten binnen drie jaar versneld digitaal toegang te geven tot de eigen medische gegevens.

Medische info binnen 7 werkdagen beschikbaar

Deelnemers aan het VIPP-programma gaan onder andere aan de slag met het inzien van (lab)uitslagen en correspondentie in een beveiligd portaal. Informatie voor patiënten moet binnen 7 werkdagen beschikbaar zijn om aan de VIPP-doelstellingen te voldoen. Het inzien en zelf bewerken van medicatiegegevens en zelf metingen toevoegen horen bij de extra stap in een van de tot het programma behorende modules.

Om deze doelstelling te kunnen halen, moet eerst het patiëntenportaal zelf of een link naar een Persoonlijke GezondheidsOmgeving (PGO) gerealiseerd worden. Naar verwachting hebben deelnemers van zowel VIPP fase 1 (ziekenhuizen) als fase 2 (categorale instellingen) in december 2019 grote vooruitgang geboekt. De stappen die de instellingen zetten zijn te volgen via de VIPP-monitor. Sinds vrijdag 30 juni is de voortgang van VIPP te volgen via deze online monitor.

Bestaande portalen goed gewaardeerd

Bestaande portalen worden goed gewaardeerd door patiënten, zo bleek uit de studie van de Patientenfederatie, evenals uit een studie van IQ Healthcare en Radboudumc. Onbekendheid met het bestaan van de portalen en gebrek aan promotie beperken het gebruik nog tot 22 procent van de patiënten. het betrekken van patiënten bij de ontwikkeling van deze portalen is belangrijk.

Met name Spaarne Gasthuis, Deventer Ziekenhuis en Ziekenhuis St Jansdal scoren nu al gemiddeld hoog met hun portalen, aldus de NVZ. De scores zijn gebaseerd op beoordelingen van minstens 15 respondenten per portaal. Naast het online inzien van (lab)uitslagen, medicatiegegevens kunnen bewerken en inzien en het maken van afspraken vindt men het belangrijk om via e-mail vragen te kunnen stellen aan de specialist.