Virtual Fracture Care breder toegepast bij nazorg

15 maart 2021
Virtual-Fracture-Care-Martini
Apps
Nieuws

De patiënt krijgt na behandeling op de SEH voor vertrek duidelijke uitleg over de Virtual Fracture Care-app, schrijft het Martini Ziekenhuis. Hierin vinden ze informatie over de behandeling, het herstel en de herstelperiode van het letsel. Ook krijgen patiënten immobilisatiemateriaal in plaats van gips. Het immobilisatiemateriaal - zoals brace of verband - kunnen ze zelf verwijderen.

Minder ruimte zelfredzaamheid

Normaal gesproken wordt voor vrijwel iedere patiënt met een verstuiking of botbreuk een afspraak voor nacontrole in het ziekenhuis gemaakt. Onderzoek toont aan dat dit lang niet altijd noodzakelijk is, vertelt traumachirurg Liesbeth Boonstra van het Martini Ziekenhuis: “Ik ben van mening dat we patiënten de afgelopen decennia te weinig ruimte voor zelfredzaamheid hebben gegeven. Over het algemeen zijn mensen heel goed in staat om zelf de regie te voeren over hun herstel.”

Arts-onderzoeker Thijs Geerdink van OLVG, die de app als onderdeel van zijn promotietraject heeft ontwikkeld, onderschrijft dit. “De nacontroles zijn routinematig en dienen vooral als geruststelling. Ze voegen vaak niets toe aan het herstel en leiden nooit tot wijziging van de behandeling.”

Patiëntveiligheid gewaarborgd

De patiëntveiligheid is geborgd, verzekert Boonstra. “Het is vooral belangrijk dat de juiste patiënten binnen Virtual Fracture Care behandeld worden. De vooraf bepaalde elf letsels hebben een duidelijke definiëring.” Het betrokken zorgpersoneel is hier voorafgaand aan de invoering van VFC goed over geïnformeerd. De dagelijkse trauma-radiologiebespreking in de ochtend is het vangnet om te controleren of de juiste patiënten binnen dit concept behandeld worden. Ook is er een speciale Breuklijn: een telefoonnummer dat patiënten kunnen raadplegen bij vragen of toenemende pijnklachten. Deze lijn wordt bemand door de gipsverbandmeesters, met als achterwacht een traumachirurg of orthopeed-traumatoloog.

VFC Santeon is volgens het Martini ziekenhuis breed opgepakt, nu na de lancering van de app de belangstelling vanuit ziekenhuizen groeit. Zo hoeft niet ieder ziekenhuis het wiel opnieuw uit te vinden. “Het project is een goed voorbeeld van de juiste zorg op de juiste plek”, stelt Boonstra. “Uit onderzoek is gebleken dat de patiënt tevredenheid en de kwaliteit van de behandeling gelijk blijft, terwijl de herhaalconsulten met 92 procent afnamen.”

Oorsprong Virtual Fracture care

De Virtual Fracture Care-methode vindt zijn oorsprong in Glasgow. Hier is een ziekenhuis in 2011 gestart met een vergelijkbaar behandelproces. Veel ziekenhuizen in het Verenigd Koninkrijk volgden. De selectie van de 11 letsels is vooral gebaseerd op studies van deze ziekenhuizen. Hierin wordt gesteld dat patiënten met deze letsels een gunstige behandeluitkomst hebben met vroegtijdige behandeling, zonder poliklinische of radiologische nacontrole.

OLVG, dat de app in augustus 2020 invoerde, heeft de resultaten van VFC in 2020 gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Hieruit blijkt dat er een vergelijkbare patiënttevredenheid was en geen verschuiving van zorg naar de eerste lijn. Dat maakt VFC een veilig alternatief voor de traditionele behandeling met poliklinische controles. De werkwijze wordt binnen het Martini Ziekenhuis breed gedragen door de Spoedeisende Hulp, Chirurgie, Orthopedie en gipsverbandmeesters.