Vrouwen stoppen eerder dan mannen met smart health

di 5 april 2016 - 18:45
multiscope-scaled
Apps
Nieuws

Vrouwen stoppen vaker dan mannen met het gebruik van smart-health toepassingen dan mannen. 56 procent van de vrouwen zegt op een gegeven moment met het gebruik van smart health toepassingen te stoppen, tegen 44 procent van de mannen. Met name jonge sporters zijn geïnteresseerd in smart health toepassingen, zo blijkt uit de nieuwe Smart Health Monitor van marktonderzoeksbureau Multiscope.

Eén op de vijf Nederlanders gebruikt health-apps om inzicht te krijgen in hun gezondheid of in hun (sport)activiteiten. Jongeren zijn verder vooral geïnteresseerd in de registratie van zaken die te maken hebben met hun mentale gezondheid. Consumenten die wel belangstelling hebben voor smart health-toepassingen maar er nog geen gebruik van maken, hebben volgens de monitor de meeste interesse (66%) in apps die hen helpen bij de registratie van het calorieverbruik.

Van de mensen die bezig zijn met een dieet, gebruikt de helft een smart health-toepassing. Bij 65-plussers is vooral een weegschaal die meteen een lichaamsanalyse biedt (zoals vetgehalte) erg populair.

De Smart Health Monitor geeft inzicht in vier categorieën: Sport & Bewegen, Voeding & Gewicht, Lichaamsfuncties en Mentale Gezondheid. In deze categorieën zijn ruim 100 apps, wearables en meters meegenomen, zoals van Garmin, Fitbit, Medisana, Myfitnesspal, Nike, Runkeeper, Samsung en TomTom.

Een derde Nederlanders gebruikt smart health product

Uit eerder onderzoek van Multiscope bleek dat één op de drie Nederlanders een smart health-product of app gebruikt. Vooral apps zijn populair: 34 procent van de bevolking gebruikt ze om zijn eigen gezondheid of prestaties bij te houden. De meeste gebruikers (56%) registreren hun gezondheid via health-apps. Consumenten registreren vooral zaken op het gebied van sport & bewegen (20%) en voeding & gewicht (18%). Drie op de tien mensen gebruiken wearables om activiteit te registreren - vooral hartslagmeters (48%) en sporthorloges (35%).