Vtel telecom “Future proof” voor hoge eisen zakelijke markt

9 maart 2015
Telefoon-cloud-devices
Management
Nieuws

Vtel telecom uit Enschede heeft met succes de vrijwillige “stress-test” doorstaan die Peax consult in haar opdracht heeft uitgevoerd. Doel van de scan was om te onderzoeken hoe de gerenommeerde zakelijke telecomspecialist het succes van de afgelopen jaren ook de komende jaren “future proof” kan uitbouwen.

De zakelijke telecommarkt verandert namelijk in een zeer snel tempo, ontwikkelingen zijn voor velen nog amper te volgen. En dat is begrijpelijk, niet alleen de hoeveelheid informatie neemt steeds verder toe, maar door bijv. cloud technologie wordt communicatie ook platform- en locatie onafhankelijk, waardoor je ook in de zakelijke markt met ieder toestel op elk gewenst moment bij alle informatie kan komen en dit via telefoon, app, chat of mail met elkaar kan delen.

Inspelend op die veranderende markt heeft Vtel aan Peax Consult de opdracht gegeven om de interne organisatie te scannen en te adviseren over een optimale inrichting: “Maak Vtel future proof zodat we onze huidige leidende positie als zakelijke telecomspecialist en voorkeursleverancier de komende jaren kunnen doorontwikkelen”.

Gerard Olde Olthof, directeur/eigenaar van Vtel telecom licht toe: “Ons hogere doel is om klanten te laten zien welke ‘onvermoede extra’s’ we hun organisatie kunnen bieden. Want de toegevoegde waarde van Vtel stopt allang niet meer bij een goede telefonische bereikbaarheid; wij kunnen met onze oplossingen bijdragen aan een betere efficiency, hogere klanttevredenheid en effectievere managementinformatie. En dan blijkt ineens dat telecommunicatie geen kostenpost meer is, maar een marge instrument. Die visie vraagt ook een aangepaste klantgerichte organisatiestructuur.”

Gevraagd naar een voorbeeld van die meerwaarde noemt Olde Olthof de eerstelijns zorg waar Vtel een leidende rol heeft en waar zij samen met gespecialiseerde zorgpartners applicaties ontwikkelt waarmee de arts rechtstreeks vanuit het huisartsinformatiesysteem (HIS) de patiënt of betrokkenen in de zorgring kan bellen. “Dit verbetert niet alleen de informatiekwaliteit en de efficiency van de artsen, maar zorgt tevens voor een snellere serviceverlening naar de patiënt, een belangrijk speerpunt in de huidige zorgwetgeving”.

En hoe heeft Peax Consult Vtel nu “future proof” gemaakt?
Laura van Strien, consultant en eigenaar van Peax legt uit welke organisatieverbeteringen zijn doorgevoerd. “ Kenmerkend voor de Future Proof aanpak is dat niet alleen de toekomstambitie van de organisatie zelf in kaart wordt gebracht, maar ook de belangrijkste trends in de omgeving worden doorvertaald. Vanuit dit brede toekomstperspectief wordt de optimale organisatie geschetst. Vervolgens analyseren we waar die nieuwe optimale organisatie afwijkt van de bestaande organisatie; daarmee zijn de noodzakelijke aanpassingen direct inzichtelijk.

Voor Vtel zijn de belangrijkste trends technologisch (integratie vaste en mobiele telefonie, cloudoplossingen) en markt gerelateerd. Daarbij past een organisatie die weet in welke deelmarkten haar toegevoegde waarde optimaal is, en die deze sectoren structureel bewerkt. Innovatieve technologie, inzicht in de bedrijfsprocessen van de klant en betrouwbare service zijn de drie kernelementen voor het duurzame concurrentievoordeel van Vtel. Gerichte marktbewerking, vanuit branchegerichte teams die proactief vraagstukken oplossen; Vtel profileert zich als kennispartner en werkt zodoende ook aan een future proof relatie met haar klanten.