VWS wil met standaarden gegevensuitwisseling werkdruk beperken

22 december 2017
Werkstress
ICT
Nieuws

Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid (VWS) wil dat gemeenten en instellingen gebruik gaan maken van dezelfde standaarden voor het verwerken van facturen en het afsluiten van contracten. Het doel is dat aanbieders van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning op deze manier minder administratieve druk ervaren. Verder wil de minister gemeenten zo nodig kunnen dwingen om regionaal samen te werken. Dit staat in een wetsvoorstel dat hij vandaag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het verminderen van de administratiedruk in de zorg is een belangrijk speerpunt van het nieuwe kabinet. Zorgaanbieders die met verschillende gemeenten te maken hebben, ervaren de laatste jaren een toenemende administratiedruk. Sommige aanbieders hebben extra mensen moeten aannemen om deze administratie af te handelen. Samen met gemeenten en zorgaanbieders heeft de minister nu afspraken gemaakt over gegevensuitwisseling en het standaardiseren van berichtenverkeer. Zorgaanbieders krijgen hierdoor meer financiële ruimte en meer tijd voor zorg. Hetzelfde wetsvoorstel regelt dat de minister van VWS regionale samenwerking tussen gemeenten af kan dwingen als gemeenten onderling niet tot goede samenwerkingsafspraken komen. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als gemeenten geen goede afspraken maken over het inkopen van specialistische jeugdhulp.

ICT als probleem en oplossing

Minister De Jonge stelt dat het de mensen die in de zorg zijn die het verschil maken. “Zorg is mensenwerk. En dus hebben we het ons aan te trekken als de mensen in de zorg tegen een steeds grotere papierberg aanlopen.” In het persbericht van VWS wordt niet aangegeven welke instrumenten er verder ingezet moeten worden om de werkdruk te verlagen. Recentelijk gepubliceerde onderzoeken benadrukken de toenemende administratieve werkdruk bij zorgverleners, medisch specialisten en artsen in opleiding. Dat blijkt o.a. uit studies van het Nivel en van de Federatie Medisch Specialisten. In beide gevallen worden complexe, gebruiksonvriendelijke ICT-systemen aangedragen als onderdeel van het probleem en verbetering op dit gebied als onderdeel van de oplossing.