Dat er moet worden geïnvesteerd in eHealth is onderhand duidelijk. Maar wat is er precies nodig om eHealth actief toe te gaan passen?
Meerwaarde bepalenAls eerste is het belangrijk om te weten dat eHealth een verzamelnaam is van verschillende digitale zorgtoepassingen. Om eHealth succesvol te implementeren is het belangrijk om te bepalen welke toepassingen een meerwaarde gaan bieden voor uw organisatie. Stel daarom vooraf expliciete doelen die u wilt behalen via eHealth applicaties. Wat gaat de realisatie opleveren in kosten, kwaliteit van zorg en qua gemak voor medewerkers. Meerwaarde voor de organisatie zal uiteindelijk succes betekenen.
Maak mogelijkheden beken
Behalve een mooie toepassing is bekendheid belangrijk. Zorgverleners moeten patiënten er op attenderen dat er digitale mogelijkheden zijn. Daarbij is het vooral belangrijk om de toegevoegde waarde onder de aandacht te brengen. Waarom is de digitale toepassing zo geschikt voor een bepaalde patiënt. Zorggebruikers willen namelijk graag digitaal hun zorg kunnen regelen (49 procent) maar zijn niet altijd op de hoogte van de mogelijkheden en welke voordelen of risico's daaraan verbonden zijn. Daar kunnen zorgaanbieders op inspelen. Digitale diensten zijn voor veel mensen logisch, dat geldt alleen nog niet voor digitale zorg. Eilandautomatisering
Een ander belangrijk punt voor de implementatie van eHealth is regie over ICT. Er is onvoldoende samenwerking tussen diverse instellingen, maar ook binnen ICT afdelingen. Er is vaak sprake van eilandautomatisering terwijl eHealth echt waarde kan bieden als digitale toepassingen met elkaar in verbinding staan. Op die manier is er een beter overzicht in data die diverse eHealth middelen, zoals personal health applicaties genereren.
Daarbij is besluitvorming binnen de zorg vaak een langdurig traject dat de implementatie van eHealth in de weg staat. Samenwerking en informatie-uitwisseling kan de realisatie versnellen en verhelderen. Voor de implementatie van eHealth is het belangrijk dat er een meerjarenplan ligt met heldere keuzes in ICT-voorzieningen waarbij ook de vervolgstappen zijn uitgewerkt en trainingen van medewerkers bij de nieuwe werkwijze zijn opgenomen.