Wearables: next big thing voor investeerders?

15 februari 2016
Wearable-Technology-2015
Data
Nieuws
Volgens Gartner zullen er dit jaar wereldwijd zo’n 275 miljoen wearables worden verscheept, bijna een vijfde meer dan in 2015. De omzet uit verkoop van wearables komt volgens de onderzoekers dit jaar uit op 28,7 miljard dollar, waarvan 11,5 miljard dollar uit de verkoop van smartwatches. De markt voor smartwatches zal de komende jaren naar verwachting worden gedreven door de Apple Watch.
Volgens Juniper Research had het slimme horloge van Apple, gelanceerd in april 2015, in het voorbije jaar 52 procent van het  mondiaal aantal verscheepte smartwatches voor zijn rekening genomen. Daarmee bleek Apple vele malen sterker dan leveranciers die werken met concurrerende platformen zoals Android Wear (Google) en Tizen (Samsung). Tot dusver lijkt de markt voor wearables zich, net zoals bij smartphones het geval is, te ontwikkelen tot een duopolie waarbij Apple en Samsung marktleiderschap claimen in het duurste segment.

Klaar voor de zorg?

Hoewel de groeicijfers optimistisch stemmen, is het wel nog te vroeg om wearables als de vervanger van smartphones te zien. De afgelopen jaren stonden veelal in het teken van de juiste balans tussen fashion en technology waarbij niet elke smart wearables de schoonheidsprijs verdiende. Dit zette enige rem op de massa-adoptie van vooral smartwatches die nu breder beschikbaar lijken te komen in elke prijsklasse.

Naar verwachting zal de verkoop van smartwatches binnen enkele jaren die van smartbands, met name actvity trackers, overstijgen. Smartbands zijn relatief goedkoop en bieden doorgaans functionaliteiten op het gebied van fitness, sports en activity. Smartwatches lijken een stapje verder te gaan en om die reden worden slimme horloges ook steeds vakers ingezet bij pilots in de gezondheidszorg, bijvoorbeeld om data te verzamelen die iets zeggen over een specifiek onderdeel van de conditie van de drager.