Search
Close this search box.
Search

Werkdruk in de zorg is hoog en blijft oplopen

De werkdruk in de zorg is het afgelopen jaar volgens twee derde van de werknemers opgelopen. Bijna de helft van de werkgevers in de sector onderschrijft deze ontwikkeling, aldus een enquête van het CBS. Van de ondervraagde werknemers stelt bijna 44 procent dat de werkdruk hoog tot zeer hoog is. Driekwart van de werkgevers noemt regeldruk en administratieve lasten als reden voor de hoge en toenemende werkdruk.

De afgelopen jaren worden slecht samenwerkende informatiesystemen in en tussen zorginstellingen als belangrijke aanjager van toenemende administratielasten genoemd, vaak ook met fouten in de behandeling van patiënten en cliënten tot gevolg. Dat bleek vorig jaar uit onderzoek van de NOS, terwijl recent de Federatie Medische Specialisten (FMS) opnieuw aan de bel trok. 80 procent van de respondenten stelde dat gegevensuitwisseling tussen systemen niet of slecht gaat. Gevolgen zijn onder meer: dubbele diagnostiek, tijdverlies, vergroting administratielast en vermindering van het werkplezier.

Uit de peiling van de NOS in 2018 onder zorgmedewerkers bleek dat veel van hen regelmatig aanlopen tegen de al langer bekende gevolgen van slechte gegevensuitwisseling. Als grootste problemen werden toen dubbele administratielasten genoemd en gevaar voor de veiligheid van patiënten. Onder meer brancheorganisatie V&VN (verplegers en verzorgenden) en de NVZ (koepelorganisatie ziekenhuizen) riepen op gezamenlijk met leveranciers van ICT- en informatiesystemen te onderhandelen over beter op elkaar afgestemde systemen.

Hoge tot zeer hoge werkdruk

Uit de enquête van het CBS komt nu komt naar voren dat een relatief grote groep een hoge tot zeer hoge werkdruk ervaart, met percentages die tussen de verschillende branches in de sector zorg en welzijn variëren van 33 tot 53. Ruim de helft van de werknemers in de sector onderschrijft de stelling ‘Ik heb het gevoel dat ik tijd tekortkom’. Het CBS baseert de cijfers van de werknemers- en werkgeversenquêtes zorg en welzijn op een steekproef onder 1,3 miljoen werknemers en bijna 130.000 zorgaanbieders.

Twee derde van de werknemers en bijna de helft van de werkgevers vinden dat de werkdruk in de 12 maanden voorafgaande aan de enquête is toegenomen. Werkgevers wijten dat vooral aan een hogere regeldruk en meer administratieve lasten. Als andere factoren die de werkdruk opdrijven noemen zij nieuwe of moeilijkere taken, mondigere cliënten en te weinig personeel. Werknemers melden relatief vaak dat ze in hun werk worden geconfronteerd met agressie en geweld van patiënten, cliënten of hun familieleden. Twee op de drie hebben daar in het voorafgaande jaar mee te maken gehad.

Martijn Kregting

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
leerling-verpleegkundigen
Albert Schweitzer succesvol met behoud leerling-verpleegkundigen
Databeschikbaarheid
Betere zorg dankzij goede databeschikbaarheid
Woonomgeving
Empathische woonomgeving past zich aan bij wensen bewoners
Gegevens delen
Derde pilot proactief gegevens delen
Digitalisering expertisecentrum
Expertisecentrum bundelt kennis digitalisering en welzijn
wiel
Wiel zelf uitvinden hoeft niet, maar ontwikkel er wel op door
breuk
Virtual Fracture App slaat aan in Albert Schweitzer
monitor
E-healthmonitor signaleert stagnerende inzet digitale zorg
Alain-Labrique_bewerkt kopie
Digitale technologie is enabler voor duurzame zorg
shutterstock_317554598 kopie
Vergroten digitale patiëntbetrokkenheid zorgt voor gestroomlijnde workflows
Volg jij ons al?