Bepaalde onderdelen van de wet, zoals het digitaal inzagerecht en de gespecificeerde toestemming van patiënten, gaan pas na drie jaar in. Dan moet duidelijk zijn of de informatie-uitwisseling technisch uitvoerbaar en betrouwbaar is en hoe de gespecificeerde toestemming van patiënten gaat werken.
Wet beter voor patiënt en zorgverlener
- Betere bescherming van privacy van cliënten in de zorg;
- Meer rechten voor cliënten op inzage in de eigen medische gegevens;
- Meer regie voor cliënten over hun medische gegevens.
Vooraf akkoord vragen
- De betekenis van elektronische gegevensuitwisseling;
- De werking van het digitale uitwisselingssysteem;
- Welke zorgaanbieders op het systeem zijn aangesloten.
Uitbreiding rechten, plichten vanaf 2020
- Toestemming aan patiënt vragen voor welke gegevens hij voor welke zorgverleners voor inzage beschikbaar stelt.
- Verplichte registratie van de toestemmingen die een cliënt heeft gegeven.
- Als de cliënt erom vraagt: gratis elektronische inzage geven in het eigen medische dossier. Ook geeft de zorgverlener op verzoek gratis een digitaal afschrift van het eigen medische dossier.
- Geen inzage voor andere zorgverleners
- Zorgverzekeraars, keuringsartsen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen krijgen geen toegang tot patiëntgegevens via het elektronisch uitwisselingssysteem.
Patiëntenfederatie NL blij met wet
Voor de patiënten heeft de nieuwe wet nog een voordeel, stelt de federatie. Vanaf 2020 heeft de patiënt recht op digitale inzage in zijn dossier en een gratis digitaal afschrift. Dat kan hij dan in zijn eigen persoonlijke gezondheidsomgeving opnemen. Hij kan dan ook zien welke zorgverlener in zijn dossier heeft gekeken. Dianda Veldman: “In ons MedMij-programma werken we er nu hard aan om al die verschillende systemen met elkaar te laten communiceren, zodat de rechten van de patiënt ook echt gebruikt kunnen worden.”