Zaurus ontwikkelt chatbot voor huisartsenpraktijken

di 28 mei 2019 - 12:26
Zaurus-digitale-assistent-zorg_1
Innovatie
Nieuws

Het Alkmaarse e-healthbedrijf Zaurus heeft een chatbot ontwikkeld voor Nederlandse huisartsenpraktijken waar patiënten terecht kunnen met vragen. Het gaat Chantal, een digitale huisartsassistente die patiënten via een chatvenster op de website van de praktijk 24 uur per dag, zeven dagen per week te woord kan staan.

Chantal kan diverse taken uitvoeren, die een praktijk naar wens wel of niet beschikbaar kan stellen aan haar patiënten. Zo kan een patiënt via Chantal herhaalrecepten indienen, huisbezoeken aanvragen of uitslagen van onderzoeken opvragen. Daarnaast kan Chantal vragen stellen over medische klachten en een intakeverslag doorzetten naar de praktijk. De ‘echte’ assistent(e) kan vervolgens direct of op een later moment via chat of telefonisch reageren.

De komende periode zal Chantal actief zijn bij acht door Zaurus geselecteerde huisartsenpraktijken. Tot de deelnemende praktijken behoren onder meer huisartsenpraktijk de Uil in Emmen, huisartsenpraktijk Keijzer in Den Haag en huisartspraktijk Oosterhout en huisartsenpraktijk Thermion, beiden uit Nijmegen.  

“We hebben de selectie gemaakt op basis van meerdere factoren: zo wilden we praktijken van verschillende grootten in verschillende regio’s, die verschillende methoden wilden hanteren qua opvolging van de conversaties met Chantal (bijvoorbeeld telefonisch of live via de chat). Daarnaast was het voor ons belangrijk dat we diverse praktijken zouden aansluiten met wisselende niveaus van bijvoorbeeld online presence, om te kijken in hoeverre dit invloed heeft op hoeveel Chantal door de patiënten geraadpleegd zou worden en hoe dit ervaren wordt”, licht woordvoerster Jenny Luco toe.

'Chantal snel op grote schaal uitrollen'

Zaurus zal de acht geselecteerde praktijken gaan begeleiden en het bedrijf doet onderzoek naar de resultaten om het algoritme van Chantal zo verder te kunnen optimaliseren en in de praktijk te kunnen ervaren hoe patiënten en praktijkmedewerkers de communicatie met Chantal ervaren. Uiteindelijk zal Chantal geoptimaliseerd kunnen worden ingezet door alle huisartsenpraktijken in Nederland.

Zaurus startte begin 2018 met de ontwikkeling van Chantal. Het bedrijf verwacht in het laatste kwartaal van dit jaar zijn eerste conclusies naar aanleiding van de pilots bij de acht huisartsenpraktijken te kunnen presenteren. Zaurus verwacht na deze initiële pilotperiode meer inzicht te hebben in hoe Chantal bij praktijken en hun patiënten landt. “De eerste reacties zijn positief, zowel van patiënten als medewerkers. Qua landelijke dekking zijn we in gesprek met strategische partners om Chantal snel op grote schaal uit te kunnen rollen”, zegt Luco.

Bijdrage leveren aan zorg

Zaurus is in 2018 ontstaan vanuit het bedrijf Alterdesk. Alterdesk levert sinds 2014 veilige whitelabel communicatieplatformen, onder meer voor de zorg (zoals KPN Zorg Messenger). Zaurus stelt een bijdrage te willen leveren aan de zorg door met innovatieve digitale assistenten de druk op zorgverleners en hun menselijke assistenten te verminderen en tegelijk patiënten te bieden wat zij willen, namelijk goede service, 24/7 bereikbaarheid.

“De inzet van onze digitale assistenten vermindert de werkdruk, vergroot de toegankelijkheid en bespaart kosten”, aldus Luco.  Zaurus ontwikkelt naast Chantal ook diverse andere (maatwerk) digitale zorgassistenten.

https://www.youtube.com/watch?v=dhris2GBr-0
Chantal kan diverse taken uitvoeren, die een praktijk naar wens wel of niet beschikbaar kan stellen aan haar patiënten.
Hoe de zorg haar toekomst inricht? Duizenden zorgprofessionals ontdekken wat echt werkt en verzilveren kansen. Claim ook jouw ticket en ervaar het op het ICT&health World Conference 2025!