Zeeuwse huisartsen zetten grootschalig in op TeleGGZ

29 november 2017
TeleGGZ
eHealth
Nieuws
Beide huisartsen coöperaties gingen enkele jaren geleden los van elkaar op zoek naar een goede methode om ggz-patienten online beter ondersteuning te bieden. Het eindresultaat was TeleGGZ. Met ruim 70 actieve TeleGGZ-trajecten per normpraktijk lopen de twee praktijken inmiddels voorop in Nederland, aldus het artikel van De Eerstelijns.

Volgens huisarts Guus Jaspar van huisartsenpraktijk Triniteit in Terneuzen biedt TeleGGZ voor veel mensen een goede manier om met hun klacht aan de slag te gaan. “Wij wilden in die behoefte voorzien. Tegelijkertijd kan de screening en verwijsondersteuning helpen om te bepalen wie de beste zorg kan leveren.”

POH’s-GGZ leidend in keuze

Als bestuurslid van Nucleus Zorg was Jaspar nauw betrokken bij de implementatie van TeleGGZ in Zeeuws-Vlaanderen. De POH’s-GGZ (praktijkondersteuner huisartsen geestelijke gezondheidszorg) waren leidend bij de keuze van het systeem. De keuze viel op een systeem van KSYOS omdat het screening, verwijsondersteuning en eHealth-modules voor patiënten combineert. Ook de toegankelijkheid, de manier van werken en de service scoorden hoog.

Janet Miedema, manager eerstelijns GGZ en POH bij de Zeeuwse Huisartsen Coöperatie (ZHCO), vertelt over eerder opgedane ervaring met KSYOS TeleGGZ in Utrecht. De nadruk lag bij een vergelijking van diverse systemen op digitale beslisondersteuning op basis van de VierDimensionale KlachtenLijst (4DKL). Echt fijn in het nu gebruikte systeem noemt zij de combinatie met de consultatiemogelijkheid en e-health-modules. “Daarmee kun je mensen iets aanbieden waardoor ze met het onderwerp bezig blijven buiten het half uurtje dat je als POH voor ze hebt.”

Hoe werkt het

Hoe verloopt de inzet van TeleGGZ? “Wanneer een patiënt met psychische klachten bij de huisarts komt, kan de huisarts de digitale vragenlijst laten invullen,” vertelt Miedema. “Je krijgt een indicatie van de mate waarin er sprake is van angst, depressie, somatisatie en stress. Het systeem geeft daarbij ook aan op welke plek in de GGZ de patiënt het beste behandeld kan worden.”
Bij twijfel over de indicatie, kunnen de POH’s van ZHCO gebruikmaken van consultatie waarbij online advies ingewonnen wordt bij een psycholoog of andere deskundige. Zo wordt onnodige doorverwijzing naar de tweede lijn voorkomen, wat tijd en geld voor de patiënt zelf en voor de zorg in het algemeen bespaart.