Er is een groeiende wil onder ziekenhuisbestuurders om geavanceerde technologie toe te passen om eerste hulpdiensten weerbaarder te maken en patiëntenervaringen te digitaliseren. Dat bleek afgelopen week uit het ‘Smarter, More Connected Hospitals’-rapport van Zebra Technologies. Zeven van de tien voor het rapport ondervraagde ziekenhuisbestuurders erkent dat er meer geïnvesteerd moet worden om personeel maximaal in te zetten.
Bijna 90 procent van de ondervraagde uitvoerende besluitvormers en 83 procent van de clinici, vindt dat realtime informatie essentieel is voor optimale patiëntzorg. Ziekenhuizen investeren meer in klinische mobiliteitsinstrumenten, realtime location systems (RTLS) en intelligente workflowoplossingen om slimme, beter verbonden workflows te ondersteunen. Twee derde van de besluitvormers vindt tegelijkertijd dat hun organisatie niet genoeg investeert om de efficiëntie van het personeel te maximaliseren en dat er op dit punt meer gedaan moet worden.
Optimaliseren en vernieuwen
“De COVID-19-pandemie heeft de efficiëntie van zowel de klinische als de administratieve workflows getest,” stelt Chris Sullivan, Global Healthcare Practice Lead van Zebra Technologies. “Met als resultaat dat managers in de gezondheidszorg de uitdaging hebben om technologische systemen te optimaliseren en vernieuwen om de wensen van clinici en patiënten te beantwoorden.”
Ongeveer twee derde van de leidinggevenden erkent dat artsen en zorgverleners zijn overbelast tijdens hun dienst en dat zij te veel tijd kwijt waren aan het lokaliseren van medische apparatuur en producten. Meer dan de helft rapporteerde dat personeel overbelast was en hun werk niet afkreeg tijdens hun dienst. Met hun veiligheid en gezondheid als topprioriteit richten leidinggevenden zich op technologie om vermoeidheid tegen te gaan, fouten door handmatige processen te verminderen en een hernieuwde focus op de tijd met de patiënten.
Enkele andere conclusies uit het rapport:
- Ongeveer 80 procent van de leidinggevenden wil de workflows automatiseren in het komende jaar om het supply chain-management te verbeteren, waardoor het lokaliseren van essentiële apparatuur makkelijker wordt, eerste hulp en operatiekamers beter worden ingericht en de personeelsplanningen worden gestroomlijnd.
- Ongeveer drie vierde gaat investeren in technologie voor lokalisatie zoals radio frequency identification (RFID) om zo beter apparatuur en spullen te traceren om de doorloop van patiënten en veiligheid te verbeteren. Ze kijken ook naar oplossingen voor lokalisatie om meer dynamische workflows te creëren en efficiëntie van personeel, veiligheid en compliance te verbeteren.
- Net zoveel leidinggevenden zeggen dat ze oplossingen zoals Internet of Things (IoT)-sensoren, prescriptieve analytics en artificial intelligence (AI) willen integreren om zo klinische en poliklinische zorg te verbeteren terwijl de mogelijkheden voor arts-naar-patiënt gesprekken op afstand en clinici-naar-clinici consulting blijft groeien.
Gemak mobiele apparaten
84 procent van de respondenten gelooft dat de kwaliteit van de patiëntenzorg wordt verbeterd als zusters, artsen en non-klinische gezondheidsmedewerkers toegang hebben tot collaboratieve instrumenten en het gemak van mobiele apparaten om gezondheidszorg applicaties te gebruiken.
In 2017 gebruikten weliswaar de meeste verpleegsters, doktoren en lab technici al mobiele apparaten en het gebruik door apotheek- en intensive care-personeel steeg. Vaak werden echter persoonlijke devices ingezet om te verbinden met de zorginformatiesystemen en workflow-applicaties.
De aanpak tegenover mobiliteit is aan het veranderen. Bijna de helft (49%) van de ondervraagde leidinggevenden bieden hun werknemers nu apparaten van het ziekenhuis voor de gezondheidszorg omdat meer clinici rugged apparaten nodig hebben, ziekenhuizen meer mobiele mogelijkheden nodig hebben op afstand en dataveiligheid een topprioriteit wordt.
Positieve impact van investeren
Organisaties die al klinische mobiele oplossingen hebben geïmplementeerd, zien een positieve impact op de kwaliteit en kosten van patiëntenzorg waarbij 8 van de 10 een toename in medische workflow-nauwkeurigheid en precisie ziet en ook een vermindering van te voorkomen medische fouten.
De meeste leidinggevenden verwachten de apparaten in te zetten bij bijna al het personeel in de komende vijf jaar. De focus ligt echter op verpleegsters die werken op eerste hulp, intensive care units (ICU) en operatiekamers, IT-medewerkers, supply chain/voorraadsmanagement en patiëntenvervoer. Dit is een verschuiving ten opzichte van 2017, toen verpleegsters en facility management personeel de voorkeur kregen voor het inzetten van de apparaten.
Zorg op afstand
Daarbij komt dat zorg op afstand en op afstand traceren van patiënten steeds belangrijker worden bij leidinggevenden, waarbij beide het eerste hulp- en operatiekamerpersoneel zal helpen. Vooruitstrevende leiders willen nu die transitie starten van een handmatig reactief proces naar een investeren in een automatisch en voorspellend systeem in de aankomende jaren.
Het resultaat is dat de meeste procurement en IT-teams nu aan het werken zijn om het personeel uit te rusten met mobiele oplossingen die hun in staat stelt om toegang te hebben tot intelligente communicatie- en lokaliseringsinstrumenten en voordeel te halen uit automatiseringsoplossingen die ontworpen zijn om workflows te stroomlijnen en zorglevering te verbeteren. In werkelijkheid wordt er verwacht dat er net zoveel doctoren, apothekers, radiologen en lab technici een mobiel apparaat gaan gebruiken in de aankomende twee jaar als de eerste hulpmedewerkers.
Samenhangend ecosysteem
“Meer dan ooit tevoren is het van vitaal belang dat alle ziekenhuisfuncties samenwerken als een samenhangend ecosysteem. Dat is alleen mogelijk als ze allen verbonden zijn met elkaar en de juiste informatiesystemen,” zegt Rikki Jennings, Chief Nursing Informatics Officer (CNIO), Zebra Technologies. “De meeste transformatie-ambities van ziekenhuizen zijn gegrond in of afhankelijk van mobiele technologie in een of andere vorm. Ervoor zorgen dat elk personeelslid een klinisch apparaat bij de hand heeft is de eerste stap in het behalen van een nieuwe standaard van patiëntenzorg en operationele effectiviteit.”