Zorg-app BeterDichtbij wordt zelfstandig bedrijf, landelijk beschikbaar

27 november 2017
BeterDichtbij-samen-met-arts_edited_01
ICT
Nieuws
De dienst werd in oktober 2016 gelanceerd als digitale communicatie-app voor patiënten en zorgverleners. De bijbehorende app moet een veilige en laagdrempelige contactmogelijkheid bieden met het ziekenhuis in hun regio. Het gaat veelal om kleine vragen die men anders niet zo eenvoudig aan de juist medisch specialist kan stellen. Afgelopen augustus is een reeks functies aan de app toegevoegd, zoals de mogelijkheid om foto’s naar een arts te sturen of met meer artsen tegelijk te appen.

Beschikbaar voor alle zorgorganisaties

De app was in eerste instantie bedoeld voor de 30 regionale ziekenhuizen die lid zijn van de SAZ en voor zorgverleners zoals huisartsen in hun regio. De SAZ-leden hebben nu ingestemd met de oprichting van een apart bedrijf. Hiermee wordt de dienst BeterDichtbij beschikbaar voor alle zorgorganisaties in Nederland. In augustus 2017 waren er zeven ziekenhuizen actief met de app, begin november bijna tien ziekenhuizen.

Ziekenhuizen, huisartsenpraktijken en GGZ-instellingen, maar ook bijvoorbeeld eerstelijns psychologen en -verloskundigen kunnen deelnemen aan BeterDichtbij. Meest recent was het aansluiten van de huisartsen van het Eerstelijns Centrum Tiel (ECT) eerder in november. Volgens Bert Kleinlugtenbeld, voorzitter van de SAZ, moet het breder openstellen van de app een bijdrage leveren aan “zinnige en zuinige zorg met een belangrijke focus op service en kwaliteit voor de burger”.

Besparing in tijd, afspraken

BeterDichtbij bespaart de patiënt én zorgverlener tijd en voorkomt soms zelfs dat er een afspraak moet worden gemaakt in het ziekenhuis, zo blijkt volgens SAZ uit de ervaringen van patiënten in het eerste jaar. Behalve gemak zijn privacy en security belangrijke onderdelen van de BeterDichtbij dienst. De inhoud van de gesprekken is alleen zichtbaar voor de patiënt zelf en zijn of haar eigen zorgverleners. Voor de beveiliging worden de nieuwste technieken toegepast en wordt het systeem meerdere keren per jaar extern getoetst door gecertificeerde security specialisten.

De BeterDichtbij BV wordt opgericht door de SAZ, het bedrijf Medworq en het nieuwe managementteam bestaande uit Godfried Bogaerts en Sander Bijl.  Godfried Bogaerts richtte eerder digital agency Mirabeau op. Sander Bijl was onder meer bij meer bij Medworq actief. Het onderliggende communicatiesysteem Doktr.nl wordt ingebracht door Medworq, dit systeem wordt door BeterDichtbij doorontwikkeld.

Nederland te klein voor losse initiatieven

Volgens Bogaerts verder voorziet de dienst direct in een behoefte bij de patiënten die het ook snel oppakken. “Nederland is te klein voor losse digitale initiatieven in de zorgsector. Nieuwe technologie is kostbaar om te ontwikkelen. Bovendien is schaal nodig om te leren van de impact op de organisaties en het gedrag van de gebruikers.”

Bogaerts stelt dat het de ambitie van BeterDichtbij is om door te groeien naar een rol de ANWB van de zorg. “Samen met de deelnemende organisaties de zorg in Nederland toegankelijk en, door inzet van technologie, betaalbaar houden.”

Uitrol beterDichtbij

BeterDichtbij wordt momenteel door tien organisaties in negen regio’s ingezet: acht organisaties zetten de dienst actief in en twee organisaties bereiden de lancering in hun regio voor. De huidige deelnemers zijn: het BovenIJ ziekenhuis in Amsterdam, Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland, het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer, Maasziekenhuis Pantein in Boxmeer, Ommelander Ziekenhuis Groningen, Röpcke-Zweers Ziekenhuis in Hardenberg, Ziekenhuis Rivierenland Tiel en de huisartsen binnen Eerstelijns Centrum Tiel (ECT).

Daarnaast zijn de voorbereidingen gestart voor gebruik in meerdere regio’s en lopen er diverse gesprekken met andere zorgorganisaties.