Innoveren vanuit empathie, meer inzetten op preventie, koppelen van innovatie aan commercie en echte co-creatie. Dat zijn de speerpunten die partijen in de zorgsector voorop moeten zetten om digitalisering als steunpilaar voor zorgtransitie echt tot een succes te maken. Volgens zorginnovator Rasu Shrestha gebeurt het nog altijd te weinig, zo stelt hij in de coverstory van ICT&health.
Zelf heeft Shrestha zijn speerpunten al 12 jaar tot de basis van zijn werk gemaakt bij het University of Pittsburgh Medical Center (UPMC). Nu gaat hij dat in breder verband doen bij Atrium Health, een grote zorgaanbieder in de Amerikaanse staten Noord- en Zuid-Carolina. “Zorg speelt zich niet langer af binnen de muren van een instelling, maar gaat om de vraag: hoe beïnvloed je het dagelijks leven van mensen? We moeten oplossingen en nieuwe businessmodellen ontwikkelen om patiënten en ook consumenten meer controle te geven over hun gezondheidsdata en hen te motiveren hun gezondheid en welzijn beter in acht te nemen."
Naar participatiesysteem
De focus van zorg verschuift volgens Shrestha van ‘surviving’ naar ‘thriving’, zo benadrukte hij ook tijdens zijn keynote op de ICT&health Openingsmanifestatie aan het begin van de e-healthweek. "Om dat te realiseren, moeten we het huidige paternalistische stelsel loslaten en overgaan naar een participatiesysteem, waarin zorgprofessionals en patiënten samenwerken en zich prettig voelen. Een logische stap, want patiënten zijn tegenwoordig betrokkener dan ooit dankzij de informatie die ze verzamelen via internet, hun smartphone en devices zoals waerables.”
Shrestha, van huis uit radioloog, merkte al 20 jaar geleden dat hij met het ontwikkelen van digitale medische toepassingen een bredere impact kon hebben op de gezondheid van mensen. Hij kwam er toen ook achter dat een innovatie ontwikkelen iets heel anders is dan een innovatie implementeren en ervoor zorgen dat deze blijvend succes heeft.
Andere cultuur nodig
"Daar is een totaal andere cultuur voor nodig. Om die te creëren, ben ik in de rol van bruggenbouwer gestapt. Mijn missie: alle mensen en middelen die van belang zijn voor duurzame zorgvernieuwing - niet alleen leiders, doeners en technologie, maar ook capaciteit en bedrijven - zodanig in teams samen te brengen dat we de transformatie kunnen versnellen die nodig is om de gezondheidszorg naar een hoger plan te tillen. Ik zie cultuur niet alleen als grootste uitdaging maar ook als grootste belemmering. Want als je er niet in slaagt de juiste sfeer te creëren, dan is een innovatie gedoemd tot mislukken.”
Innoveren doe je zowel top down als bottom up, benadrukt Shrestha. Je hebt volgens hem commitment van het management nodig, ook financieel, maar je kunt nieuwe ontwikkelingen niet alleen van bovenaf opleggen. "Je moet ook een sfeer creëren waarin mensen zin in krijgen in verandering en eraan willen en mogen meewerken.”
Businessmodel voor innovatie
Een wezenlijk onderdeel van een innovatietraject is daarnaast het ontwikkelen van een businessmodel om een baanbrekende innovatie buiten de eigen organisatie uit te kunnen rollen. Als je een nieuwe oplossing wilt opschalen, is commercieel succes absoluut noodzakelijk, meent Shrestha. "Daarom laten we ook een commerciële partner van meet af aan deelnemen aan een innovatie."
Tenslotte hamert de zorginnovator er op dat de zorg al complex genoeg is en dat innovatie daar niet aan moet bijdragen. Het gaat niet om het toevoegen van toeters en bellen, maar om toepassingen zo simpel mogelijk te maken. "Digitale oplossingen moeten zo intuïtief worden dat ze patiënten helpen meer grip te krijgen op hun patientjourney en die als prettiger gaan ervaren. En de zorgprofessional zo ondersteunen dat die zich kan richten op zijn werkelijke taken, tijd heeft voor een goed gesprek met de patiënt en meer plezier beleeft aan zijn werk. Alleen zo kunnen we de zorg ook echt toekomstbestendig maken.”
ICT&health 1 verschijnt vanaf 19 februari.