ZorgkaartNederland gaat ervaringen patiënten beter toetsen

11 juni 2019
Zorgkaartnederland
Databeschikbaarheid
Nieuws

Voorafgaand aan de plaatsing van de review vindt niet alleen een redactionele toets plaats, maar ook vooraf wordt deze beoordeeld om te kijken of het om een review gaat van een authentieke patiënten niet van bijvoorbeeld een zorgverlener zelf.

In 2018 heeft ZorgkaartNederland samen met vier ziekenhuizen een proef gedaan met het ophalen van geverifieerde waarderingen. De patiënten kregen van hun ziekenhuis na hun bezoek een persoonlijke e-mail, waarmee ze rechtstreeks een ervaring kunnen doorgeven. Deze wordt dan op ZorgkaartNederland voorzien van een groen label met de tekst ‘geverifieerd’.

Een geverifieerde waardering betekent dus dat degene die de waardering achterlaat, daadwerkelijk als patiënt een zorgorganisatie heeft bezocht. De vier deelnemende ziekenhuizen waren het Elkerliek Ziekenhuis, Antoni van Leeuwenhoek, Rivas Zorggroep en Tergooi. In korte tijd leverde deze aanpak 4000 nieuwe waarderingen op.

Samenwerking met Zorgverzekeraars Nederland

Op grond van de positieve resultaten is besloten om hiermee door te gaan. ZorgkaartNederland gaat de aanpak van de geverifieerde waarderingen nu ook aanbieden aan andere ziekenhuizen en in de wijkverpleging. Daarvoor werkt ZorgkaartNederland samen met Zorgverzekeraars Nederland.

Patiënten die een ervaring doorgeven, krijgen een online formulier met vragen over onderwerpen als samen beslissen, samenwerking, bejegening en informatie. Deze vragenlijst is vergelijkbaar met de PREM-vragenlijst voor de medisch-specialistische zorg. PREM staat voor Patient Reported Experience Measure, oftewel de ervaringen die patiënten met hun zorginstelling hebben.

ZorgkaartNederland, de grootste ervaringssite in de zorg, bevat ruim 700.000 waarderingen over ruim 126.000 instellingen en zorgverleners. Elke maand kijken 1 miljoen mensen op de site.