Toen de eerste minitablet op de markt kwam, gaf een op de drie artsen aan deze aan te willen schaffen. Niet per se omdat deze sneller of beter was dan de andere tablets die op dat moment te verkrijgen waren, maar simpelweg door het kleine formaat. De minitablet paste namelijk wel in de doktersjas. Het lijkt wellicht wat vergezocht, maar het is in de praktijk belangrijk dat technologie aan dit soort specifieke eisen voldoet.
Consumentproducten versus professionele smart devices
Er zijn tegenwoordig smartphones speciaal ontworpen voor gebruik in de zorg. Deze smartphones beschikken over de kwaliteit die nodig is en hebben voorzieningen die een veilig gebruik in de omgeving mogelijk maken. Toch zien we nog steeds dat er veel zorgorganisaties zijn die vertrouwen op de ‘normale smartphone’, de smartphone die bedoeld is voor consumenten. Dit heeft verschillende gevolgen:
Desinfectie
Infectiebestrijding is een belangrijke taak voor elke zorginstelling. Gaan instellingen hier niet serieus mee om, dan kan dit dodelijke gevolgen hebben. Daarom is het belangrijk dat een smart device bestand is tegen de reinigingsoplossingen die regelmatig worden gebruikt. Normale smartphones lopen een hoog risico te beschadigen door het gebruik van deze reinigingsoplossing en het gebruik in de veeleisende zorgomgeving. De vereiste
infectiebeheersing kan op deze manier moeilijk bereikt worden.
Levensduur
Een gemiddelde smartphone wordt na ongeveer twee tot drie jaar vervangen, als het scherm niet al eerder gebarsten is. Daarnaast zijn de smartphones niet gemaakt om acht tot twaalf uur continu te gebruiken. Smart devices ontwikkeld voor de zorg beschikken niet alleen over grotere batterijen, maar ook over hot-swappable batterijen. Tijdens het wisselen van deze batterij blijft het device aan en blijven alle apps, inclusief de verpleegoproep, gewoon werken. Daarnaast kunnen meerdere devices tegelijk opgeladen worden in rekken. Niemand hoeft meer te wachten en zorgverleners zijn op deze manier altijd bereikbaar.
Berichtenstroom
Iedere smartphone gebruiker kent het wel: de aandacht die wordt gevraagd door de vele binnenkomende meldingen van verschillende applicaties die op de smartphone zijn geïnstalleerd. Het leidt een zorgverlener af van de zorg en de informatie is vaak niet relevant. Een smart device geschikt voor zorginstellingen, zorgt ervoor dat alle notificaties op een éénduidige manier en op basis van prioriteit gepresenteerd worden. Daarnaast kan de prioriteit van meldingen aangepast worden tot op patiëntniveau. De onoverzichtelijke berichtenstroom wordt zo voorkomen en de aandacht kan bij de zorg blijven.
Databeveiliging
Smartphones sturen notificaties via de servers van Google of Apple, waardoor deze data zich buiten het bereik van de organisatie bevinden. Dit zorgt voor risico’s met betrekking tot beveiliging van persoonsgegevens en voor risico op vertraging in de aflevering. Een professioneel smart device kan in de eigen, besloten omgeving opereren zonder invloed van buitenaf en voldoet daardoor eenvoudig aan de regelgeving met betrekking tot databeveiliging.
Overige functies
Professionele smart devices beschikken daarnaast over andere functionaliteiten, zoals een draagclip, een noodknop of een barcodescanner. Door het scannen van de barcodes op de polsband van de patiënt en de verpakking van de medicatie, weet de zorgverlener zeker dat de juiste medicatie aan de juiste patiënt wordt gegeven. Verder kunnen opgenomen vitale waarden direct worden ingevoerd in het EPD, wat tijd bespaart en vooral overschrijf- en leesfouten voorkomt. Zo dragen professionele smartphones bij tot leuker, efficiënter en veiliger werken in de zorg.
Bring Your Own Device werkt niet in de zorg
Bring Your Own Device (BYOD) programma’s lijken misschien een goed idee, omdat medewerkers een apparaat kunnen gebruiken dat ze al kennen. Op termijn lopen de kosten echter flink op als je gaat kijken naar ondersteuning, risicobeheer en productiviteitsverlies. BYOD in de zorg is daarom geen verstandige keuze. Voor een goede beveiliging, het delen van één apparaat door de medewerkers van de dag-, avond- en nachtdienst en het gebruik voor (wifi/DECT) bellen binnen de gebouwen, zijn apparaten in eigendom van de organisatie een must. Alleen op deze manier zullen smartphones in de zorg overal perfecte spraakkwaliteit bieden, aantoonbaar robuust genoeg zijn voor professioneel gebruik en 24/7 beschikbaar zijn. En daarmee dragen ze bij aan betere zorgverlening door de toch al schaarse, drukke zorgverleners.