Dashboard tilt smart sensoring naar hoger plan

19 februari 2019
Dashboard tilt smart sensoring naar hoger plan
ICT

“Omdat de autonomie van cliënten in zorginstellingen steeds belangrijker wordt, neemt het gebruik van oplossingen die dit ondersteunen snel toe”, constateren Dick Dompeling en Erik Rieken, respectievelijk CEO en commercieel directeur van Zetacom. Het implementeren van smart sensoring-toepassingen als dwaaldetectie en dwaalpreventie behoren dan ook tot het dagelijks werk van de system integrator. 

De jongste generatie leefcirkelbewaking bevat naast sensoren en/of camera’s ook slimme software die meldingen analyseert, onder meer op basis van het gedrag van een cliënt. Zo worden loze alarmen voorkomen en krijgt het zorgpersoneel meteen goed zicht op de situatie van de cliënt bij een melding. 

“Het personeel op de werkvloer blijkt baat te hebben bij dit soort oplossingen”, zegt Dompeling. “Maar ook op managementniveau zijn de gegevens uit deze systemen waardevol. Alle meldingen worden geregistreerd door de software. Omdat het om duizenden regels data gaat, is het voor een locatiemanager of teamleider niet te doen om informatie rechtstreeks uit een smart sensoringoplossing te halen. Daarom hebben we samen met één van onze klanten een care dashboard ingericht, dat gegevens uit deze systemen verwerkt tot managementinformatie.” bruikbare informatie te komen, heeft Zetacom scenario’s ontwikkeld die ongestructureerde data uit sensoring-systemen samenvoegen en interpreteren. 

Interpreteren data

Om tot bruikbare informatie te komen, heeft Zetacom scenario’s ontwikkeld die ongestructureerde data uit sensoring-systemen samenvoegen en interpreteren.

“Zo’n scenario berekent bijvoorbeeld hoe lang een bewoner heeft moeten wachten door de tijd te meten tussen het moment dat de zorgoproep is gedaan en het moment waarop de zorgmedewerker de kamer binnengaat”, legt Dompeling uit. 

Data uit het eerste zorgsysteem dat Zetacom heeft gekoppeld aan het care dashboard, zijn de zorgoproepen, de manier waarop deze tot stand komen en hoe zorgmedewerkers erop reageren. Een bewoner kan een oproep actief genereren, door bijvoorbeeld op een halszender te drukken, of passief, door het triggeren van een bewegingssensor of camera. 

De zorgoproep komt binnen op de telefoon van een zorgmedewerker. Die heeft dan de keuze om de oproep te accepteren of niet. Bij het accepteren van de oproep kan de medewerker er ook nog voor kiezen om niet direct naar bewoner toe te gaan. In zo’n geval blijft de zorgoproep zich herhalen. “Al deze acties worden geregistreerd door het sensoringsysteem en ook weer verwerkt in het dashboard”, zegt Dompeling.

Pieken signaleren

Op het care dasboard wordt visueel weergegeven wat er met de zorgoproepen gebeurt. “Je kunt exact zien hoeveel zorgoproepen er zijn geweest en waar en wanneer die plaatsvonden”, vertelt Rieken. Zo toont het dashboard voor een bepaalde periode het aantal oproepen per locatie, etage of kamer. Ook is zichtbaar hoe lang een bewoner na een oproep op zorg heeft moeten wachten, om na te kunnen gaan wanneer op tijd zorg is verleend en wanneer niet.

BELASTING ZORGMEDEWERKERS WORDT
NU ONDERBOUWD MET CIJFERS

“Een voordeel van het dashboard is dat meteen duidelijk is waar zich pieken voordoen, zowel in het aantal zorgoproepen als in de tijdstippen waarop bewoners langer op zorg moeten wachten”, gaat Rieken verder. “Vaak weet je subjectief wel waar en wanneer het erg druk is, maar kun je het niet aantonen met cijfers. Dat is de belangrijkste reden waarom we het dashboard hebben ontwikkeld: informatie ontsluiten zodat een locatiemanager of teamleider snel een goed zicht heeft op wat er op de werkvloer gebeurt en het zorgproces daarop kan aanpassen.”

Inzicht in zorgzwaarte 

Interessante informatie is ook de weergave van het aantal oproepen op kamerniveau. Rieken: “Je kunt zien welke bewoners bovengemiddeld vaak zelf bellen of een sensor activeren en welke bewoners juist weinig of helemaal niet. Op basis daarvan is het mogelijk de zorgzwaarte te vergelijken met de zorgindicatie die daartegenover staat, of om een analyse te doen van de alarmdifferentiatie.  Vraagt iemand veel meer zorg dan geïndiceerd is, dan kan de informatie uit het dashboard worden gebruikt om het zorgproces voor de betreffende cliënt beter in te richten.”