App slaat brug tussen werk en privé

14 februari 2020
App slaat brug tussen werk en privé
Premium

Annenborch in Rosmalen. Een modern, licht gebouw, pal tegen de dependance van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Bezoekers, bewoners en medewerkers gaan in en uit. Mensen groeten elkaar met zachte -g. In het restaurant staan de Bossche bollen klaar. Medewerkers zijn erop uit om ouderen zo zelfstandig, veilig en comfortabel hun leven te laten leiden op een plek waar zij zich thuis voelen. Geen stress, geen haast. In deze ambiance past een eigentijdse personeelsplanning.

In de kieperton
Toch was dat drie jaar geleden wel anders. Toen Janneke Pander in 2017 aantrad als directeur-
bestuurder, beschikten medewerkers niet eens over een eigen mailadres. “Alles dat we communiceerden, ging naar de hotmailadressen thuis”, herinnert zij zich. Binnen de kortste keren kwam er webmail voor alle personeelsleden. In de eerste 100 dagen stelde ze aan iedereen de vraag: wat heb jij nodig om je werk goed te kunnen doen? Wat is top en mag nooit meer weg; wat is een flop “en mag gelijk in de kieperton”, en wat is een tip: waar kunnen we iets verbeteren?

Uit die rondvraag kwam het zelfroosteren als grote wens naar voren, stelt Pander. “Tot dat moment was het roostersysteem niet betrouwbaar, een papieren systeem met om de haverklap wijzigingen. Dat gaf onze medewerkers steeds weer het gevoel: mijn werk is niet voorspelbaar. Het betekende steeds een inbreuk op je privéleven. En daarom werd er vaak gezucht als je ‘Annenborch’ op je display zag. Want er moest weer wat geruild worden. Dat gaf weerstand om die berichten te lezen. Gemopper op het werk, hier of thuis, is funest voor het werkplezier.”

Hilde van der Weerden, manager bedrijfsvoering en ICT, voegt hieraan toe: “We gebruikten een salarissysteem dat een module voor roostering bevatte. Deze module hebben we begin 2018 zonder verdere toetsing ingevoerd. Achteraf gezien niet handig: wél een digitaal rooster willen, maar zonder onderliggend beleid. Daar schortte het aan.”

Tegelijk met de invoering van de planningsmodule werd de zeer gewaardeerde 9-uursdienst vervangen door een dienst van acht uur. Daarnaast waren de werkzaamheden van de verschillende teams niet onder één (plannings)noemer te vangen. “Al deze veranderingen bij elkaar gaven ongemak en rumoer. Leerlingen begeleiden, is dat werktijd of extra tijd? Bereikbaarheidsdienst, hoe moet je die rekenen? Twee weken na de start hebben we de stekker eruit gehaald en gingen we tijdelijk terug naar papier.”