Digitalisering brengt flexibiliteit voor patiënt en dokter’

18 februari 2021
Digitalisering brengt flexibiliteit voor patiënt en dokter’
Digitalisering
Premium

Hoe maken digitale services het werk van een arts, verpleegkundige of poli-assistent nu echt makkelijker en beter? Dit jaar voeren we hierover in de edities van ICT&health gesprekken met zorgverleners in een ziekenhuis. Deze keer aan het woord: Marc Kok, internist-reumatoloog en voorzitter van de Regiegroep poliklinieken bij het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam.

“Eén van mijn patiënten is eigenaar van een uitzendbureau”, vertelt Kok. “Hij kwam bij mij op consult in het ziekenhuis met gezwollen gewrichten. Ik twijfelde of het een effect was van een infectie, dus ik wilde graag een follow up doen. Daarvoor had ik hem opnieuw kunnen uitnodigen voor een live gesprek, maar dat zou voor hem een flink gat in zijn agenda betekenen. Voor een afspraak van 10 minuten met mij moet iemand vaak toch één à twee uur vrijmaken. Daarom heb ik gezegd: we kunnen de vervolgafspraak ook via beeldbellen doen. Daarbij heb ik hem de ruimte gegeven om te bellen als het niet goed gaat en hij toch liever langskomt. De tijd is bij mij in de agenda toch gereserveerd.”

Als je met digitaal aan de slag gaat, dan is het allerbelangrijkste dat je vertrekt vanuit de inhoud, stelt Kok. Wat is je zorgproces, wat is het doel dat je wilt bereiken? “Daarom ben ik er groot voorstander van dat je projecten rondom digitalisering koppelt aan inhoudelijke thema’s. Ik ben binnen het Maasstad Ziekenhuis samen met Tanja Bos en Patrick Molendijk de trekker van het optimaliseren van poliklinische processen binnen het project ‘Juiste zorg op de juiste plek’.”
Digitale zorg is hierin geen doel, maar een middel. Het trio werkt binnen dit project met de methode van Value Based Health Care van Porter en Teisberg. Kok: “Zo kun je een routekaart maken met de diverse onderdelen van het poliproces. Als je dat goed doet, breng je in kaart welke elementen vaak terugkeren en daarmee dus ook wat zich goed leent voor digitalisering en automatisering en wat niet.”

Ziekenhuisbrede standaarden
De routekaart en het inzicht dat deze oplevert, is relevant voor het eigen proces als specialist en voor alle andere zorgverleners rondom de patiënt in het ziekenhuis, benadrukt Kok. “Je hoort nog steeds veel afdelingen of specialisten zeggen: mijn buurman heeft een app gemaakt, die ik wil inzetten. Er zijn zoveel verschillende systemen en apps. Dat moet je als ziekenhuis niet willen, je zou moeten streven naar de inzet van een selectie van digitale services. Naar werken met standaarden. Voor het delen en ontvangen van medische gegevens wordt dat bij ons bijvoorbeeld via de XDS-standaarden gedaan. Dit helpt dan alle zorgorganisaties.”

Uiteindelijk brengen digitale services flexibiliteit, voor zowel de patiënt als voor de specialist, is Koks ervaring. “Je kunt allebei je tijd beter inrichten. Ik combineer het beeldbellen met mijn patiënten met berichten sturen, de patiënt thuismetingen laten verrichten en tussen de consults door vragen beantwoorden. Het digitale contact – zowel berichten uitwisselen als beeldbellen – verloopt bij ons in het Maasstad Ziekenhuis via BeterDichtbij. Voor thuismetingen zetten we verschillende middelen in.”