Search
Close this search box.
Search
Door | Fontys

VR helpt zorgmedewerkers in kritieke situaties

Sinds 2017 heeft een aantal partners uit het bedrijfsleven, hogeschool en zorgorganisaties in Noord-Brabant de handen ineengeslagen om te experimenteren met innovatieve trainingen voor kritieke situaties in zorg en welzijn. Aanleiding was een verzoek van een ziekenhuis om ànders te trainen zonder de praktijk te belasten. Als partners besloten we om in samenwerking toepassingen met Virtual Reality en 360°video’s te ontwikkelen en in de praktijk te evalueren.

Het samenwerkingsverband werkt via een triple helix model aan het ontwikkelen en evalueren van nieuwe educatieve toepassingen via Virtual Reality en 360° video’s. De focus ligt dus op het voorbereiden van (beginnend) professionals op kritieke situaties in zorg en welzijn.

De onderlinge afspraak is dat iedere partner vrij vruchtgebruik heeft van de toepassingen die gezamenlijk (met subsidies) zijn ontwikkeld en dat we evaluaties met elkaar delen om daarmee een verbeterde versie van de innovaties aan te zwengelen. Dat deze samenwerking een lonkend perspectief biedt, blijkt uit een landelijke erkenning als koploper door het actieleernetwerk van VWS én door de verbinding met steeds nieuwe partners in de regio. In dit artikel delen we onze ervaringen met deze samenwerking, waarmee we hopen anderen te inspireren om zich bij ons aan te sluiten.

Meerwaarde VR, 360° video’s
We hebben gekozen voor twee innovatieve vormen van 3D-educatie: Virtual Reality en 360° video’s. Beroepssituaties waarvan de context belangrijk is bij het trainen, kunnen hiermee worden gesimuleerd alsof we werkelijk in die context zitten. Dit maakt realistische, interactieve simulatie van kritieke en complexe casuïstiek mogelijk (Van der Zijpp et al. 2018; Kononowicz et al., 2019; Radianti, 2020; Scavarelli, 2020).

Figuur 1: belang van VR en 360° video’s voor het leren, bewerking van Miller (1990) door Van der Zijpp.

Deze innovatie maakt ons minder afhankelijk wanneer, waar en hoe frequent een bepaalde situatie zich in de praktijk voordoet. Ook voor situaties waarvan de impact voor de lerende of omstanders groot is, is dit bijzonder geschikt. Verder maakt deze innovatie flexibilisering van onderwijs mogelijk door het op maat qua moeilijkheidsgraad (Vygotski, 1978) en ‘just in time’ voorbereiden van professio- nals op een beroep specifieke context.

Het belangrijkste argument is weergeven in Figuur 1. VR en 360° video’s vullen een gat in een leercyclus (Kolb, 2014) tussen het leren reproduceren van theoretische kennis (knows) en het, veilig leren toepassen ervan in de reële beroepspraktijk (does) (Miller, 1990). In 360°-video’s kan een scenario met échte mensen in 3D worden geobserveerd, bijvoorbeeld om bepaalde indicatoren te leren herkennen (knows). Wanneer de video is voorzien van keuzemomenten, kan een cursist leren de juiste interventies te kiezen doordat hij de gevolgen van zijn keuze ziet (knows how). In VR kan het nemen van regie, via fysieke handelingen, echt worden geoefend (shows how) door interactie met virtuele representaties van mensen (avatars) vóórdat de cursist het in de praktijk brengt (does).

Wat is ontwikkeld?
Toepassingen die in onderlinge samenwerking ontwikkeld zijn, staan beschreven in het kader ‘Ontwikkelde toepassingen’. Het betreft VR-trainingen voor het leren omgaan met agressie en voor het aansturen van bedrijfs-hulpverlening door ploegleiders. Daarnaast is een lessencyclus met 360° video’s in ontwikkeling waarin keuzemogelijkheden worden verwerkt voor het trainen van protocollen bij een vitaal bedreigde patiënt.

Om de beroepspraktijk zo dicht mogelijk te benaderen, worden 3D-scans en films gebruikt uit authentieke werkplekken. De ontwikkelde VR-applicaties zijn inmiddels in gebruik bij Fontys Hogeschool Mens & Gezondheid en Saasen Opleidingen en binnenkort ook bij GGZ Breburg en het Summa College. De eerste evaluaties zijn positief.

admin

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Innovation Partner
Door
Lees ook
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Parkinson Punt Zuyd
Website Parkinson Punt Zuyd gelanceerd
Narcolepsie
Nieuwe app voor brede behandelaanpak narcolepsie
Zorgorganisatie ZuidOostZorg pioniert in haar verpleegklinieken ondertussen al volop met de inzet van Medido medicijndispensers.
Verpleegklinieken pionieren succesvol met medicijndispensers
AI-opleiding
AI-opleiding voor medewerkers ETZ
zelfherstel
Zebravis onderzoek werpt nieuw licht op behandeling blindheid
Transparantie zorg
Politiek eist meer transparantie over kwaliteit van zorg
thuisarts.nl
Samenwerking voor verdere uitbreiding Thuisarts.nl
Volg jij ons al?

Je hebt een abonnement nodig om verder te lezen.

Je 3e gratis artikel is voorbij, klik op de button onderin om een abonnement af te sluiten.