‘Digitale patiëntreis over 1e en 2e lijn helpt zorgprofessional en patiënt’

15 april 2020
‘Digitale patiëntreis over 1e en 2e lijn helpt zorgprofessional en patiënt’
Digitalisering
Premium

De digitale patiëntreis vanuit ZorgDomein betreft het gedigitaliseerde proces van verwijzing tot eerste afspraak. Doel is dat patiënten veel stappen zelfstandig doorlopen, zonder dat een polimedewerker handmatige acties moet ondernemen. Diverse applicaties voor bijvoorbeeld het maken van een afspraak en het invullen van een vragenlijst worden met een koppeling direct beschikbaar gemaakt voor patiënten. Dit moet een efficiëntieslag en kostenbesparing voor de zorginstelling realiseren. Ook zorgt dit voor de gewenste controle en duidelijkheid bij de patiënt.

Veel onderdelen van de digitale patiëntreis vinden nu via losse toepassingen plaats. ZorgDomein ziet steeds meer opties om deze reis voor patiënt én betrokken zorgaanbieders te vereenvoudigen, door intensief samen te werken met andere platforms en toepassingen. ZorgDomein, dat verwijzingen en bijhorende gegevensuitwisseling in de zorg tussen zorginstellingen faciliteert (13,7 miljoen in 2019), vond hierin onder meer een partner in Medify, dat de patiëntreis in de tweede lijn digitaliseert.

“Daarbij staan wel de behoeften van patiënt en zorgaanbieder centraal,“ vertelt Arnold Bos van ZorgDomein. “We kijken samen met zorgaanbieders hoe we het gebruik van digitale toepassingen kunnen bundelen voor een groter deel van het zorgtraject. Daar zoeken we dan de juiste partner bij.”

Meander pilot
“Meander Medisch Centrum in Amersfoort is de pilot voor onze samenwerking”, aldus René Louis van Medify. Tussen de digitale doorverwijzing van de huisarts (zoals via ZorgDomein) en digitale intakes van Medify zit volgens hem een onnodige knip. Integratie kan handmatige en administratieve handelingen, zoals een eerste intake, beperken of zelfs wegnemen. Dat beperkt de kans op fouten, verheldert het hele proces, en bespaart zowel zorgmedewerkers als patiënten veel tijd.

Louis: “Digitale voorlichting en pre-screening is voor vrijwel elke doorverwijzing gewenst en volstaat voor kleine ingrepen zelfs als contactmoment. Door de integratie kan er direct vanuit de ZorgDomein-verwijzing een Medify-module bij de patiënt worden uitgezet. Zo krijgt de patiënt de benodigde voorlichting en de afdeling de benodigde patiëntinformatie, op voorhand. Dat is eenvoudiger, efficiënter en meer inzichtelijk.”

Zowel de patiënt als de zorgaanbieder kan de tijd tussen de doorverwijzing van de huisarts en de eerste melding bij een balie beter en effectiever benutten, ziet ook Bos. “En Meander wilde hiervoor graag één goede oplossing.”

“De koppeling tussen ZorgDomein en Medify hebben we technisch al uitgewerkt en opgezet”, voegt Louis toe. “De aansluiting van de zorgpaden en de security en privacy wordt nu ingeregeld om live te kunnen gaan. Het gaat in eerste instantie om eenvoudige trajecten zoals polikliniekbezoeken en laagcomplexe medische ingrepen. Daar kan de integratie direct toegangstijden en fysieke consultatie verkorten of zelfs wegnemen, om zo de patiënt sneller en beter te kunnen helpen.”