Slim incontinentiemateriaal vraagt om adoptievermogen, digitale vaardigheid en visie

15 april 2020
Slim incontinentiemateriaal vraagt om adoptievermogen, digitale vaardigheid en visie
Premium

Abena is een bedrijf dat onder andere incontinentiemateriaal produceert en levert. Een paar jaar geleden ontwikkelde Abena een nieuw product dat slimme technologie integreert in het materiaal: de Abena Nova. Het 24-uurs volgsysteem registreert de hoeveel urine in een incontinentieproduct en geeft deze gegevens via een cloudplatform door aan een app. Het doel is cliëntgerichte zorg mogelijk te maken en te verschonen wanneer het nodig is en fysiek en psychisch ongemak te voorkomen.

Het ontbreekt aan data
Dimphy ’t Sas: “Men wil heel graag cliëntgericht werken in de zorg, maar het ontbreekt soms aan de data om dat echt te kunnen doen. We zien dat er veel vaste verschoningsrondes gepland zijn in de zorg, waarbij het risico bestaat op te vroeg of juist te laat verschonen. Dat is intensief en lichamelijk belastend voor zowel de cliënt als de zorgverlener.”

De Abena Nova bevat technologie zoals - 600 - meetsensoren. De sensoren zijn verwerkt in een koolstofprint die van voor tot achter door het materiaal loopt. Aan de voorkant zit een clip die registreert wat de verzadiging op dat moment is. Dit signaal gaat naar een baken (beacon). Via de wifi- verbinding worden de gegevens naar een app op een telefoon gestuurd. De kleur van het icoon geeft aan of het materiaal droog is of dat er actie vereist is.

Verandering in routine
Arend de Heus: “Dit zorgt voor een belangrijke verandering in de routine van zorgprofessionals. Je wordt nu geleid door een daadwerkelijk signaal dat aangeeft dat verschonen tussen nu en een uur nodig is. Dat verandert allerlei processen in een organisatie. Maar de data geeft ook veel informatie. De één wacht bijvoorbeeld langer met verschonen dan de ander. Het nieuwe proces vraagt een vernieuwd incontinentiebeleid en een gezamenlijke visie erop.”

Welke vaardigheden heb je nodig om met het product te kunnen werken? ’T Sas: “Vaardigheden zoals het bedienen van de telefoon en de app zijn een vereiste. Zorgverleners in de langdurige zorg zijn vaak niet gewend om via digitale informatie te reageren op een zorgvraag en ook niet altijd in het gebruik van telefoons. Ze moeten data kunnen lezen en interpreteren, kunnen inloggen op de juiste unit en zaken registreren zoals huidproblemen. De clip moet op de juiste manier bevestigd worden, en ze moeten weten hoe het baken werkt. Soms is het nodig dat we zorgprofessionals stap voor stap door het proces loodsen en er naast gaan zitten en zeggen: klik nu op dat icoon. Vaak pakken ze er een schriftje bij en worden alle stappen opgeschreven.”

De Heus voegt toe: “Daarnaast gaat er technisch ook wel eens wat mis. Zo zit een baken bijvoorbeeld in een stopcontact. Dat wordt er uitgehaald als ze een stopcontact nodig hebben om te kunnen stofzuigen. Mensen realiseren zich dan niet dat daarmee ook de verbinding wordt verbroken en dat de gegevens niet meer kunnen worden uitgelezen.”