Vendor lock-in maakt een zorgorganisatie afhankelijk van zijn leverancier van ICT-producten en diensten, doordat die exclusief zijn ontwikkeld en niet gebaseerd op standaarden. Veranderen van leverancier kan dan alleen met substantiële omschakelingskosten of ongemak. Daar zit niemand op te wachten. Ascom kiest daarom voor de strategie van het werken met open standaarden en het creëren van nieuwe open standaarden samen met sterke healthcare alliance partners.
Hans Rehorst, Senior Product Manager Healthcare, weet dat in de wereld van medische technologie die openheid en bereidheid daartoe nog niet overal gemeengoed is. “Aan ons portfolio en aantal integraties is te zien dat wij nu meer open zijn dan ooit.”
Daar is net als bij andere leveranciers een geschiedenis aan vooraf gegaan. Van oudsher lag bij het gebruik van zorg- en gebouwtechnologie de nadruk op hardware, aldus Rehorst. “Bij een project leverde je alles eenmalig technisch goed werkend op. Eigenlijk was dit ook het eindstation van het traject. Het was vaak een statische inrichting waar je - zolang het niet stukging - vooral niet aankwam. Belangrijk voor de klant waren de garantie en de bijbehorende 24x7 service door de leverancier. Het gaat immers om de ondersteuning van kritieke situaties met meestal cruciale alarmen, zoals oproep- en alarmeringssystemen.”
Van hard- naar software
Tegenwoordig kiezen organisaties liever voor een complete ICT-toepassing waarbij zowel hard- als software benodigd is en die in de driehoek ICT - Gebouw/Huisvesting en (Medische) Techniek - Zorg ingevuld dient te worden. Software biedt ook de mogelijkheid om tussentijds functionele verbeteringen en verrijkingen door te voeren. Maar dat moet je dan wel kunnen borgen en beheren. Bovendien draait software meestal op een besturingssysteem dat je regelmatig moet updaten.
Daar komt bij dat deze oplossingen doorgaans op een locatie zelf draaien. Als een softwarematige oplossing servers, koppelingen, inlogaccounts, functioneel beheer en dergelijke vereist, dan wil je dit ook centraal kunnen beheren. Zo zie je dat organisaties door de jaren heen eenmalige keuzes hebben gemaakt bij een nieuwbouw of verbouw, maar op organisatieniveau nu met een diffuus landschap zitten dat moeizaam te beheren is. Laat staan eenvoudig is uit te breiden.
Keuzes en openheid
Om die reden heeft Ascom de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in haar Healthcare Platform (zie illustratie onderaan de pagina), een basis met veel keuze- en integratiemogelijkheden. Het hebben van keuzes klinkt fijn, maar volgens Ascom is het belangrijk om niet alles aan integraties open te laten.
Rehorst gaat hier nader op in: “We kunnen aan de klant voorstellen: geef ons je protocol en we bouwen het in. Maar dat is geen echte openheid. Een mogelijkheid die meer vrijheid, of eigenlijk meer spreiding van risico biedt, is het gebruik van API’s, Application Programming Interfaces. Hiermee geven wij een derde partij de mogelijkheid om van ons systeem gebruik te maken. Daarmee is de klant dus wel afhankelijk van deze derde partij geworden, maar heeft wel zelf in de hand wie dat is. Ascom heeft diverse API’s beschikbaar die door derden worden gebruikt. Een voorbeeld hiervan binnen de Ascom Unite-software zijn de API’s voor toewijzing van kritische medische alarmen en voor het beheer van gebruikers.”
"Je wilt en kunt niet alles zelf ontwikkelen"