Ook de huisarts kan nu thuiswerken

19 juni 2020
Ook de huisarts kan nu thuiswerken
Premium

Wie ArtsOnline zegt, zegt Bart Timmers. De bevlogen e-health huisarts uit het Montferland voert al geruime tijd campagne om het platform onder de aandacht te brengen: “Met name de groep mensen die niet zo handig is met ICT heeft een steuntje in de rug nodig. Ik hoop die ondersteuning deels bij de bibliotheek en de welzijnsorganisatie te vinden, samen met de gemeente. We willen een programma opzetten waarin zij patiënten kunnen helpen als ze vragen hebben over e-health. Zo concreet mogelijk: hoe kun je een e-consult sturen, hoe kun je je aanmelden voor ArtsOnline, hoe werkt chatten en een beeldbelconsult?”

Om die reden maakt hij regelmatig vlogs om patiënten uit te leggen dat beeldbellen in zijn ogen een volwaardig alternatief is voor het gewone consult. De bezoeken aan de huisarts nemen weer toe, nu de pandemie over zijn hoogtepunt heen lijkt te zijn. Toch verwacht Timmers dat de optie van een patiënt ‘virtueel zien’ in plaats van fysiek, blijvend is.

Anders werken
Het beeldbellen binnen ArtsOnline is onderdeel van een totaalpakket aan huisartsenzorg. Het platform is ontwikkeld als antwoord op de vraag hoe we in Nederland kunnen omgaan met de toenemende druk op de huisartspraktijk.

Minder huisartsen, meer taken, budgetten die onder druk staan: het was een vraag die Carin Pipers al een tijd bezig hield. Zij werkt als senior consultant bij Roset Twente, een expertisecentrum voor innovatie in de eerstelijnszorg.
“Het huisartsentekort is niet van vandaag of gisteren, het speelde al lang vóór de coronacrisis. Hoe waarborg je de continuïteit van zorg en hoe speel je in op de behoefte van vooral jongere huisartsen om flexibel te kunnen werken? Hoe zorg je voor praktijkopvolging? Hoe maak je het voor waarnemers prettig om vanuit huis of op andere tijdstippen te weken? We ontdekten dat er ook oudere en gevestigde huisartsen waren die daar wel oren naar hadden. Binnen Roset hebben we een concept bedacht voor een moderne manier van werken, passend bij de wensen en behoeften van de eerstelijn in deze tijd. Daaruit is het idee van een online inloopspreekuur voortgekomen. Direct daarna hebben we huisartsen bij de ontwikkeling betrokken. Want wat wij aan het ontwikkelen waren, moet wel goed aansluiten op de werkprocessen van huisartsen.”

Digitale doktersassistente
Timmers had in zijn praktijk al ervaring met beeldbellen met patiënten. Toen hij hoorde waar Roset mee bezig was, realiseerde hij zich dat dit model iets was waar hij al jaren naar zocht. “Ik ben ervan overtuigd dat minstens een derde van de consulten bij de huisarts online kan plaatsvinden. Dat idee kreeg ik zes jaar geleden al, bij PatientHub van FocusCura. We zien een tweedeling in de consulten: de ingewikkelde gesprekken rond multimorbiditeit bij mensen met chronische klachten. Deze patiënten vinden het niet erg als ze moeten wachten op een afspraak voor een persoonlijk consult. Aan de andere kant zijn er de patiënten met een enkelvoudige klacht die snel even willen overleggen met de huisarts. Die kunnen we goed helpen met beeldbellen. ”

"Het huisartsentekort is niet van vandaag of gisteren"

Samen met huisartsen Bé Prenger, Rebecca Meijer en Michiel van Baasbank werd hij innovatiepartner bij ArtsOnline. Ze bogen zich onder meer over de vraag: hoe organiseer je de intake bij het online consult? Gewoonlijk meldt een patiënt zich telefonisch met klachten bij de doktersassistente, die vragen stelt voor de triage. Dit model is omgezet naar een chatroom met een digitale doktersassistente. Een chatbot zorgt ervoor dat de patiënt vóór het consult al informatie verstrekt over zijn klacht. Timmers: “De techniek ontwikkelt zich snel en ik verwacht dat dankzij AI deze chatbot nog veel meer zal kunnen betekenen.”