Toen de eerste, ‘beruchte’ coronapersconferentie van minister Rutte voorbij was, realiseerde het Nationaal Ouderenfonds zich direct wat de aangekondigde maatregelen aan knelpunten voor ouderen zouden meebrengen. Naast de overduidelijke gezondheidsrisico’s betekende het ook geen bezoek en geen live contact: met eenzaamheid als gevolg. De medewerkers van het Ouderenfonds maakten zich grote zorgen. Al snel besloten ze samen alles op alles te zetten om te stimuleren dat ouderen op een andere manier contact konden onderhouden met hun naasten, namelijk digitaal. Op 17 maart ging de gratis digitale helpdesk Welkom Online live en steeds meer ouderen pakken sindsdien de telefoon.
We zijn vanuit de Coalitie ‘Digivaardig in de zorg’ al een hele tijd bezig om onze zorgprofessionals digivaardig te maken. Maar hoe nemen we de cliënt/ patiënt mee? De burger heeft ook een scala aan vaardigheden nodig om zich te redden in de huidige maatschappij. Zeker voor senioren blijkt dit een grote uitdaging zijn. We kennen allemaal de verhalen waar het misgaat met phishing en WhatsApp-fraude. Dat heeft grote angst veroorzaakt bij senioren. Er is nog veel winst te behalen.
Ik heb mijn 85-jarige buurman tot genoegen van zijn familie net voor de coronacrisis leren WhatsAppen. Maar hij zet de telefoon alleen even aan in de ochtend. Anders “verbruikt hij veel te veel energie”.
Volgens de website Digitale Overheid vinden rond de 2,5 miljoen Nederlanders het moeilijk om te werken met digitale apparaten, zoals een computer, smartphone of tablet. 1,2 miljoen Nederlanders hebben nog nooit internet gebruikt.
Het grootste deel van deze groep is senior. Hoe help je ouderen om zich veilig op het internet te bewegen? Het Ouderenfonds speelt daar met verschillende diensten op in.
Welkom Online
Het Ouderenfonds, VodafoneZiggo en Samsung zijn samen gaan werken om met behulp van het lesprogramma Welkom Online ouderen wegwijs te maken in de digitale wereld.
Het doel van dit gratis, door Vodafone ontwikkelde lesprogramma, is mensen kennis laten maken met de mogelijkheden van internet en ze digitaal zelfredzaam te maken. Het doel is niet alleen digitaal vaardig worden, maar ook meer contact met vrienden en familie en plezier kunnen beleven door online te zijn. Ze leren hoe een zoekmachine werkt, waar en hoe ze online filmpjes kunnen kijken, hoe social media werken en waar ze informatie en online ondersteuning voor hun gezondheid kunnen vinden. Privacy en online veiligheid staan daarbij voorop.
Wat ik als innovator leuk vind om te horen, is dat er in ‘Welkom Online’ ook een module zit over domotica, robotica en zorgtechnologie. Voor sommige senioren lijkt dat moeilijk. Maar het levert belangrijke informatie op voor hen en ze gaan er volgens het Ouderenfonds actief in mee. Het programma laat zien wat je allemaal online kunt doen en hoe het je leven kan verrijken. Het wijst ook op de risico’s. De oudere kiest zelf wat hij wel of niet gaat gebruiken.
"Zo mevrouw Amy en nu is het genoeg. nu stop ik ermee"
Daarnaast worden er groepstrainingen aangeboden, soms in samenwerking met de bibliotheken, en is er individuele ondersteuning aan huis mogelijk. Tijdens corona werd de telefonische helpdesk ingericht. Later werden er door ‘Allemaal Digitaal’ (overheidsinitiatief) ook nog gratis laptops geleend of weggegeven aan ouderen die dat nodig hadden.