Programma

Editie 05 2022
Tip hier de redactie
Bekijk overzicht

Ale Houtsma, bestuursvoorzitter Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ): ‘We zijn aan de grenzen van ons zorgstelsel beland’

Tags

Lid redactieraad ICT&health

Gast auteur

  • José Coenders

Innovation Partner

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

“Het is de hoogste tijd dat we vol gas geven om noodzakelijke veranderingen in te zetten binnen de zorg. De problemen die op ons af komen, zoals de door de vergrijzing toenemende zorgvraag in combinatie met de personeelskrapte, de alsmaar stijgende kosten maar ook de klimaatcrisis, vragen om een snelle, adequate aanpak. De inzet van hybride zorg, waarbij we fysieke zorg combineren met zinnige digitale zorg, is hierbij een hele belangrijke sleutel en tegelijkertijd een van de pijlers van waarde-gedreven zorg”, aldus Ale Houtsma, voorzitter van de Raad van Bestuur van Canisius Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen. CWZ mag zich koploper noemen op het gebied van digitale zinnige zorg. In deze coverstory van ICT&health geeft Houtsma zijn visie op de noodzaak van een regiobrede en zelfs landelijke samenwerking, in het belang van de toekomstbestendigheid van de zorg.

Eén reactie op “Ale Houtsma, bestuursvoorzitter Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ): ‘We zijn aan de grenzen van ons zorgstelsel beland’”

  1. Digitale zorg of digitaal ondersteunde gezondheid en zorg moet primair ten dienste staan van de mens. Ook of juist de mens in kwetsbare omstandigheden.

    Digitale zorg helpt de mens. Niet alleen gedurende die minuten zorgcontact per dag of jaar, maar alle 525.000 minuten per jaar. ‘Als een butler, die er is naar behoefte of vraag’. Proactief, predictief, preventief, persoonlijk, participatief …

    Dat is voor mij de essentie van de PGO, die we verbinden in zorgnetwerken, zorgpaden/programma’s en met digitaal aanbod van zorgaanbieders en content (contextinfornatie).

    Onder regie van die mens. Ik vergelijk de PGO graag met de TUI-app:
    a. mensen hebben een unieke en samenhangende reis door leven, gezondheid en zorg, met eigen regie;
    b. naasten en professionals krijgen als ‘tijdelijk reisgezelschap’, onder regie van die mens, toegang tot gegevens, en kunnen die zonodig verwerken met eigen software.

    Of zoals Ale Houtsma stelt:
    1. “We denken dat we de patiënten optimaal in beeld hebben door ze op vier vaste momenten per jaar te zien, maar in feite is het tegendeel het geval. Daar zit dus een belangrijke winstmogelijkheid.”
    2. “We kozen voor een partner en niet voor een leverancier”.

    De PGO als butler van patiënt en partner van zorg. De ziekenhuizen zijn nog aan het ‘scharrelen’, zou mijn moeder zeggen. Het PGO-bal is al begonnen …

Geef een antwoord

100 procent nieuwsgierigheid als instrument

Inloggen vereist

Om het hele artikel te lezen heeft u een abonnement nodig

Abonnement

Lees alle magazines al vanaf
€10,- per maand

Word abonnee

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen