Hoe krijg ik ICT en innovatie op de agenda van de Raad van Toezicht?

6 december 2019
Hoe krijg ik ICT en innovatie op de agenda van de Raad van Toezicht?
Innovatie
Premium

Gelukkig is de tijd voorbij dat men glazig gaat kijken bij zorg-

hackatons, living labs, etc. Desalniettemin blijkt dit toch nog steeds een dingetje te zijn. En terecht mijn inziens! Immers, als je het bovenin de organisatie niet verankert, gaat die nooit echt vliegen. #bestuurderincluded.

Hoe werkt Raad van Toezicht?

Eerst een stapje terug. Het is goed om te snappen wat een Raad van Toezicht doet en hoe dat werkt. De governancecode Zorg is zo opgezet dat hij stimuleert tot reflectie op en het gesprek over het functioneren van bestuurders en toezichthouders. 

De drie hoofdtaken van een RvT betreffen een aantal formele onderwerpen waar zij toezicht op houdt en formeel toestemming dient te geven, het werkgeverschap van de Raad van Bestuur en als derde de klankbordfunctie voor diezelfde bestuurders. Een lid van de RvT is bij een grotere zorgorganisatie 15 à 25 keer per jaar in huis. 

Naast de reguliere vergaderingen is er meestal het nodige werk in meerdere commissies. Ook heeft de RvT één- of meermaals per jaar overleg met OR, cliëntenraad, medische staf, VAR, MT en overige stakeholderbijeenkomsten. Verder worden er vaak werkbezoeken afgelegd en zijn er themabijeenkomsten. 

Kortom:  beginnen met het voorstellen van het instellen van weer een nieuwe vaste commissie ICT&innovatie is meestal niet een goed startpunt. Dat is iets voor wat later, als de geesten rijp zijn.