Active Cues creëert Tovertafel ontwerpwedstrijd

10 mei 2017
Nieuws
De Tovertafel werd ontwikkeld door Hester Le Riche, tijdens haar promotieonderzoek aan de faculteit Industrieel Ontwerpen bij de TU Delft. Met de tafel wilde zij apathie bij dementerenden doorbreken. Inmiddels is de tafel populair: er zijn doelgroepen en games toegevoegd, en de tafel is meer dan duizend keer verkocht.

Iedereen mag meedoen

Tijd voor een uitbreiding van het aanbod. Via de website van Active Cues, de betrokken zorginnovator, kunnen deelnemers hun ideeën aanleveren. De wedstrijd is voor iedereen toegankelijk, van familielid tot zorgverlener. Een ervaren jury beoordeeld de ingezonden ideeën. Deze moeten niet alleen bijdragen aan het doel van de Tovertafel — spelen toegankelijk maken voor wie dat niet vanzelfsprekend is —, maar er ook voor zorgen dat spelers een leuk moment delen met hun naasten. Met de wedstrijd geeft Active Cues een kijkje in de wereld van spelontwikkeling, waarbij co-creatie centraal staat.

Stemmen op het beste idee

Deelnemers kunnen ideeën vanaf 12 mei inzenden. Op 1 juni presenteert Active Cues de, door een ervaren jury gekozen, ideeën. Vervolgens is het tot 11 juni mogelijk op de ideeën te stemmen. De drie winnende spellen gaan met Active Cues een ontwikkeltraject in. Gedurende dit traject zorgt Active Cues ervoor dat het spel aansluit op de behoeften van de spelers: zo wordt het een echt Tovertafel spel. Hiervoor organiseren zij creatieve sessies en speltesten met de doelgroep. Die doelgroep, dat is één van de drie bestaande doelgroepen van de Tovertafel: mensen met dementie, mensen met een verstandelijke beperking of kinderen met autisme.

De Tovertafel projecteert interactieve spellen op een tafel, door middel van een beamer. De lichtprojecties nodigen mensen met een cognitieve uitdaging uit om te bewegen en plezier te maken.