Nederlanders stellen face-to-face contact op prijs

do 25 februari 2016 - 10:22
doctor-with-a-patient-scaled
Nieuws

Ruim 1 op de 10 Nederlanders (11%) vindt virtueel contact net zo goed als face-to-face. Bijna een kwart (23%) heeft liever face-to-face contact. Hiermee is Nederland één van de landen samen met de UK, Tsjechië, België, Zweden en Duitsland die het minst virtueel zijn ingesteld.

Nederland wijkt af van het wereldwijde gemiddelde waar juist 23% aangeeft virtueel contact net zo goed te vinden als face-to-face en 15% voorkeur voor face-to-face contact heeft.  Dit blijkt uit het GfK onderzoek uitgevoerd onder 27.000 mensen in 22 landen, waaronder ook Nederland.

Virtueel contact komt steeds vaker voor

Via steeds meer kanalen is virtueel contact mogelijk. Of het nu gaat om video conference op het werk, face-time via je smartphone, gesprekken via Facebook en What's App of het ontdekken van andere steden en ontmoetingspunten zoals restaurants en musea met behulp van Google Street view. Of deze manier van communiceren net zo goed is als face-to-face, zijn de meningen over verdeeld.

Minimaal verschil tussen man en vrouw

In Nederland is er nauwelijks verschil tussen man en vrouw. 12% van de mannen en 11% van de vrouwen vindt virtueel contact net zo goed als face-to-face. De meerderheid van mannen (22%) en vrouwen (24%) hebben liever face-to-face in plaats van virtueel contact.

Leeftijdsverschillen

Niet verrassend is het vooral de jongste leeftijdsgroep (15-19 jaar) waarvan 25% virtueel contact net zo goed vindt als face-to-face. Naarmate mensen ouder worden, wordt de voorkeur voor face-to-face steeds sterker. Van de leeftijdsgroep ' 60+' vindt nog maar 6% virtueel contact net zo goed als face-to-face en wil 30% liever face-to-face contact.  

Landenvergelijk

In Brazilië en Turkije vindt ruim een derde (34%) van de bevolking dat virtuele interactie net zo goed kan als face-to-face contact. Van de top 5 landen die geen voorkeur hebben voor face-to-face, volgen Mexico (28%), China (27%) en daarna Rusland (24%).

""