Franciscus Gasthuis & Vlietland gaat voor ‘Iedereen Digivaardig’

wo 14 april 2021
Franciscus Gasthuis & Vlietland gaat voor ‘Iedereen Digivaardig’
Premium

Als eerste ziekenhuis in Nederland is Franciscus Gasthuis & Vlietland een grootschalig project ter verbetering van digitale vaardigheden van alle medewerkers gestart. Projectleiders Conny van der Nol en Caroline van den Heuvel delen hun ervaringen.

“Eigenlijk hebben we met ons project geprofiteerd van de eerste coronagolf”, vertelt Van der Nol. “Er moest, zoals overal, ineens veel meer digitaal. Daardoor werd het belang van goede digitale vaardigheden extra duidelijk. Dat moment hebben we aangegrepen om de eerste stappen te zetten met ons project.”

Van der Nol en van den Heuvel zijn beiden voor acht uur per week projectleider van het project dat de naam ‘Iedereen digivaardig’ draagt. Ze werken bij de Franciscus Academie, het centrale opleidings- en expertisecentrum op het gebied van opleiden, onderwijs en wetenschap van het Zuid-Hollandse Franciscus Gasthuis & Vlietland. Het idee om een project ‘Iedereen Digivaardig’ te starten, kwam in eerste instantie van twee ICT’ers. Zij merkten aan de vragen die ze bij de helpdesk kregen dat veel medewerkers niet genoeg digitaal vaardig waren. Ze hadden gehoord van het landelijke project Digivaardig in de Zorg in andere zorgorganisaties om medewerkers digivaardiger te maken. Zou Franciscus ook niet zoiets kunnen doen, lobbyden ze bij de manager van de Franciscus Academie.

De manager van de Academie vond het een goed idee en legde het voor aan de raad van bestuur. Ook die was meteen enthousiast. Niels Honig, bestuurder Franciscus Gasthuis & Vlietland, zegt hierover: “‘In deze tijd van snelle digitale ontwikkelingen is het essentieel om te investeren in de digitale vaardigheden van alle medewerkers. Dit is belangrijk voor de kwaliteit van zorg, het werkplezier en het innovatieve vermogen van de organisatie.”

Een kick als je het kan
Waarom vindt Franciscus het belangrijk om aan de digitale vaardigheden van de medewerkers te werken? Van den Heuvel: “Wat het exacte percentage digitale starters is, weten wij nu nog niet. We weten wel dat niet iedereen beschikt over voldoende basisvaardigheden om de functie uit te oefenen. Het kan daarnaast vaak sneller en handiger. Zorgassistenten houden bijvoorbeeld een vochtbalans bij op papier en ’s avonds typen de verpleegkundigen het over in het dossier. Dat is tijdrovend en foutgevoelig.”

“Ik denk dat mensen het ook fijner vinden als ze meer digitaal vaardig zijn en zich meer bekwaam voelen bij nieuwe ontwikkelingen”, vult Van der Nol aan. “Vaak roepen nieuwe applicaties en technologie onzekerheid en misschien zelfs weerstand op. Het doel is dat mensen handig en zelfverzekerd genoeg worden om bij een nieuwe applicatie zelf uit te zoeken hoe het werkt. We hopen dat ze dat zelfs leuk gaan vinden, het geeft ook een kick als je het zelf kan.”

Project plannen
En zo gingen beide projectleiders in het voorjaar van 2020 aan de slag met het opstarten van het programma. Ze formeerden een stuurgroep met mensen uit verschillende onderdelen van de organisatie en schreven een projectplan. De projectleiders zijn wel pragmatisch: “Stop niet eindeloos veel tijd in het projectplan maar begin gewoon en blijf bijsturen.”

Ze besloten de aanpak te kiezen die wordt ondersteund door de coalitie Digivaardig in de zorg. Dat betekent onder andere de inzet van digicoaches. Dit zijn zijn ‘gewone’ medewerkers die een aantal uren per week worden vrijgesteld om hun collega’s te helpen met digitale zaken. Wat is het voordeel van een digicoach? Van der Nol: “Een helpdesk bellen is soms een hele stap voor een medewerker die niet zo digivaardig is. Iemand die op de werkvloer rondloopt, durf je veel makkelijker een vraag te stellen.”