JA-JA-events in dezelfde praatbarak

16 december 2022
JA-JA-events in dezelfde praatbarak
Digitalisering
Premium

Het zoveelste ‘ja-ja-event’; deelnemers die het hele event instemmend ja-ja mee knikken met de generieke holle uitspraken die op het podium ex cathedra gedeclameerd worden. Ook post-event blijkt de impact op de werkvloer beperkt tot het uiten van het hypothetische "We zouden ook X, Y & Z kunnen doen!". Uiteraard gevolgd door een ‘ja-ja’ van de collega-medewerkers.

Het énige dat in de laatste 15 jaar wijzigde, is de toevoeging van de ‘opleuk-sessie’. Iemand komt dan wat op een trommel slaan, of acrobatiek uitvoeren, een nummertje zingen met een cabaretier, samen wat bewegen... Niemand weet hoe deze toevoeging bijdraagt tot het verwezenlijken van de vernoemde thema's. Het enige doel lijkt het vangen van lachende gezichten door de fotograaf te zijn.

Kunnen we écht niet beter? Blijven we dezelfde ja-ja-events organiseren? Waar zijn de workshops rond concrete thema's? Waar zijn de co-creatie-sessies? Waar zijn de uitspraken van sprekers en panelleden die zich verbinden om doel X of Y te halen tegen een bepaalde termijn? Waar worden vraag en aanbod van bezoekers samengebracht om hen dan te verbinden op betekenisvolle wijze? Waar zijn de concrete implementatie-doelstellingen? Waar kan ik de verslagen raadplegen met de concrete opvolging van de mijlpalen die op het podium gesteld werden? 

Concreet doel stellen
Misschien moeten we elke spreker verplichten te articuleren, tijdens haar of zijn introductie, welk concreet doel zij of hij zich voorop stelt? Misschien moeten we een label gebruiken om aan te duiden dat een event een 'actie-barak' is, naar analogie met labels zoals 'patient included' of 'nurses included'?

Ondertussen stroopt de Big Tech wél de mouwen op. Niet enkel FAMGA (Facebook, Apple, Microsoft, Google & Amazon), maar ook tech-bedrijven als Box en Docusign, ketens zoals Walmart, Best Buy, CVS & Walgreens, storten zich op de zorgmarkt.

Zo kondigde Apple recent de entree op de markt van de zorgverzekering aan, Walmart opende 16 klinieken in Florida en Amazon introduceerde ‘Amazon Clinic’. VillageMD, een door Walgreens (keten van apotheken) gesteunde aanbieder van eerstelijnszorg, koopt Summit Health, een multi-specialistische medische praktijk en moedermaatschappij van spoedzorg-aanbieder CityMD. De reputatie van zulke grote spelers, samen met hun logistieke expertise en laserfocus op een aangename klanten-ervaring met een aangepast aanbod van diensten, zal veel klanten overhalen.

Misschien is het eenvoudiger om deze grote tech-bedrijven de gezondheidszorg over te laten nemen. Dan hoeven wij het niet op te lossen. En dan hoeven we bovendien onze hartstikke gezellige events niet aan te passen. Kunnen we geamuseerd samen ja-ja knikken, borrelen en applaudisseren voor de entertainer die jongleert met brandende platformpjes. Om in het thema te blijven, is de gebruikelijke lijst van recente startups voorzien van een opgeleukte titel.

De teloorgang van de zware dokterstas
MedWand vertegenwoordigt een doorbraak in miniaturisatie en nauwkeurigheid van medische sensoren en bevat alle hulpmiddelen die een clinicus nodig heeft voor een uitgebreid virtueel onderzoek van patiënten via een mobiel netwerk of WiFi-verbinding. Het alles-in-één apparaat van het bedrijf is een thermometer, pulse ox, stethoscoop en meer. Beschouw het als een toestel waar klinische onderzoeken, virtuele consulten en anomalie-detectie samenkomen.

Ontsteek thuis eens iets
Proactive Diagnostics ontwikkelt een Direct to Consumer (DTC) diagnostisch product om bekende acute en chronische ontstekingsbiomarkers te kwantificeren met een vingerbloedprik. De thuistest kost 5 dollar, de resultaten zijn beschikbaar binnen 5 minuten op de smartphone en kunnen gedeeld worden met de huisarts. Gecombineerd met andere persoonlijke informatie (zoals voeding, stress, training en slaap) en lokale omgevingsinformatie (denk aan allergeen-tellingen en luchtvervuiling) zal het helpen de persoonlijke ontstekingstriggers te identificeren en individuen in staat stellen hun gezondheid in eigen handen te nemen.

Hoe is het met uw metabolieten gesteld?
Lifespin GmbH is een revolutie in diagnostiek door zijn unieke methode om een digitale momentopname te maken van het metabolisme van een individu, met behulp van NMR-technologie (Nuclear magnetic resonance). Het bedrijf kan kwantitatief tot 1400 verschillende metabolieten met hoge precisie vastleggen met eigen algoritmen en is in staat om in enkele minuten 35+ ziekten te detecteren (momenteel enkel voor onderzoeksdoeleinden!). Lifespin-producten zijn algoritmen, schaalbaar via de cloud als software-as-a-service (SaaS) en vereisen geen geavanceerde chemische reagentia. Lifespin bouwt aan een smart Health diagnostic platform dat biologie, diepe data en kunstmatige intelligentie combineert om digitale metabole inzichten voor precisie-gezondheid mogelijk te maken.

Heeft u een luide deurbel voor de thuishoorzorg?
Yes Hearing is een aanbieder van hoorzorg aan huis, met een netwerk van meer dan 500 mobiele audiologen en gehoorspecialisten in de VS. Sinds 2019 combineert het patiëntgerichte leveringsmodel van het bedrijf door audiologen geleide telezorg met hands-on professionele gehoorzorg thuis om de adoptie, het gebruik en de voortdurende zorg voor personen met gehoorverlies te vergroten.

Wie zoekt, die bespaart
De exponentiële groei van biomedische gegevens, aangedreven door de invoering van EPD's, biedt een ongekende kans om transformatieve technologieën en producten in de gezondheidszorg te creëren. Nference werkt samen met medische centra om decennia van rijke en overwegend ongestructureerde gegevens die zijn vastgelegd in EPD's om te zetten in krachtige oplossingen waarmee wetenschappers de volgende generatie van gepersonaliseerde diagnostiek en behandelingen van patiënten wereldwijd kunnen ontdekken en ontwikkelen.

Ook Intus Care analyseert data, maar dan vooral om de kosten te verlagen. In hun zorganalyseplatform voegen ze zorggegevens samen om risico's te identificeren, trends te visualiseren en zorg te optimaliseren. De duurtijd van hun implementatie is revolutionair: operationeel in amper zes weken.

Bewaak uw patiënt
IronRod biedt patiëntmonitoring op afstand aan, inclusief training van technici en een geïntegreerd softwareplatform dat bruikbare inzichten levert aan zorgverleners om hun patiënten te helpen. IronRod Health voorziet u van apparatuur, technologie en personeel om uw praktijk aan te passen aan de nieuwe wereld van zorg op afstand. Hun oplossingen werken met de meeste apparaten, van implantaten tot draagbare apparaten. Daarenboven werken hun software-oplossingen naadloos samen met uw bestaande technologie.

Nooit oud worden
Practice Interactive opende twee Nova Vita Wellness Centers locaties in Texas en er zijn er nog meer gepland in vijf andere staten in de komende maanden. Nova Vita biedt patiënten een nieuwe aanpak om proactief in plaats van reactief aan hun gezondheid en welzijn te werken.

Nova Vita zorgverleners gebruiken uitgebreide lab panels, 3D body imaging, data-driven oplossingen en uitgebreide persoonlijke evaluaties om op maat gemaakte wellness-oplossingen aan te bieden. En zulke oplossingen gaan van de populaire NAD+ infusie die ‘de fontein van de jeugd’ wordt genoemd, tot gespecialiseerde hormoon- en gewichtsverliesprogramma's. Hetzelfde bedrijf beheert Gummi-World voor de productie van voedingssupplementen. Daar werken artsen, apothekers en voedingsdeskundigen aan producten met een hoogwaardige voedingsinhoud die wordt ondersteund door de medische wetenschap.

Chronische Ziekten
Revero heeft als digital health startup de missie om chronische ziekten uit te bannen. Het bedrijf heeft een op abonnementen gebaseerd, virtueel zorgplatform ontwikkeld dat precisievoeding, machine learning en continue gepersonaliseerde zorg door clinici combineert. Revero richt zich op partnerschappen met verzekeraars en gezondheidsplannen. Hun virtual-first kliniek integreert voedingstherapie, klinische expertise met machine learning en digitale tools om de onderliggende oorzaken van chronische ziekten aan te pakken.

Geenethische?
BC Platforms (BCP) biedt een research- en analyse-platform voor genetische data. Ze zetten complexe biologische informatie om in bruikbare inzichten. Gegenereerde, geharmoniseerde en beheerde gegevens van diverse biobanken en zorginstellingen worden toegankelijk gemaakt voor farmaceutische en biotechnologische bedrijven om hun kernkwaliteiten op het gebied van onderzoek en ontwikkeling te versterken. Tegelijkertijd maakt BCP stratificatie van patiënten naar gerichte therapieën mogelijk, om zo de belofte van meer gepersonaliseerde gezondheidszorg in te lossen. 

Hello Fresh Speed
Speedoc biedt telegeneeskundige consulten en virtuele ziekenhuisafdelingen aan, naast persoonlijke bezoeken met artsen en verpleegkundigen. Speedoc is beschikbaar in negen steden, waarvan acht in Maleisië en ze werken samen met ziekenhuisnetwerken in Singapore. Het virtuele ziekenhuisprogramma beschikt over een team voor patiëntenzorg dat virtueel 24/7 beschikbaar is. Ze bieden ook artsen en verpleegkundigen aan huis. Patiënten kunnen frequente medische beoordelingen, 24/7 verpleging, intraveneuze therapieën, bloedtesten en persoonlijke bezoeken ontvangen.

"Uit onderzoek en enquêtes is gebleken dat patiënten met dezelfde medische zorg en behandeling thuis sneller kunnen herstellen", aldus medeoprichter Dr. Verma. "We zijn ook aangemoedigd door onze patiënten die pleiten voor thuiszorg en hun voorkeur om thuis te worden verzorgd. Het belangrijkste is dat de ontwikkeling van virtuele ziekenhuizen zal zorgen voor een optimale bezettingsgraad en meer capaciteit voor medisch personeel om levensbedreigende aandoeningen te behandelen”.