Guido Reuvers

Hoofd Zorgverkoop - Rode Kruis Ziekenhuis

De term "zorginfarct" verspreidt zich zo snel dat menig virus er een puntje aan kan zuigen. Innovatie wordt vrijwel altijd genoemd als dé manier om dit zorginfarct te voorkomen. Hoewel ik geloof dat innovatie een groot onderdeel van de oplossing kan en moet zijn, bereiken de meeste innovaties nooit de omvang en schaal om daadwerkelijk een rol van belang te spelen bij het oplossen van onze problemen.

Een van de redenen waarom innovaties nog te weinig impact hebben, is de complexe financiering. Met een achtergrond in zowel innovatie (bij EPD-leverancier Epic) als de bekostigingskant (Zorgverzekeraars Nederland) van de zorg, heb ik me de afgelopen jaren veel in dit complexe domein begeven.

In mijn huidige rol als Hoofd Zorgverkoop bij het Rode Kruis Ziekenhuis ben ik verantwoordelijk voor de financiering van reguliere zorg, maar mag ik me bovendien bezighouden met de financiering van innovaties in de regio. Mijn bijdragen aan de redactieraad van ICT&health zullen daarom focussen op innovaties (al dan niet in de regio) en hoe deze te bekostigen zijn in het huidige zorglandschap. Ik hoop daarmee praktische handvatten te bieden om zorg te voorkomen, efficiënter in te richten en de handen van professionals vrij te maken voor daar waar ze écht nodig zijn.