Greet Veltman (88) woont in Hoorn en is patiënt bij Gezondheidscentrum Kersenboogerd. Zij is op een missie om de zorg te verbeteren, omdat zij in haar dagelijks leven tegen dingen aanloopt die écht anders moeten. Ze heeft er ook een oplossing voor bedacht: de Gezondheidspas!
‘Ik heb niet zoveel mensen om me heen. Ik heb één vriendin en een buurvrouw. Mijn kinderen wonen ver weg. Mijn dochter woont in Gelderland. Zij is ziek en heeft daardoor moeite met reizen. En mijn zoon woont in Kenia. Ik ben zelf erg geïnteresseerd in technologie; ik heb zelf een laptop en een iPad, maar ook een elektronisch slot op de voordeur en een horloge met alarmering. Ik schaf het zelf aan, omdat ik het leuk en interessant vind.’
Thuiszorg
’s Morgens en ’s avonds komt er thuiszorg aan huis voor mijn steunkousen. Twee keer in de week krijg ik hulp bij het douchen. De aandacht is tegenwoordig echt minder, want de zorgverleners hebben zo weinig tijd. Daar kunnen ze ook niets aan doen, maar ik vind dat soms niet menselijk meer. Ze hebben geen tijd meer voor een praatje, ook niet als ze zien dat je bijvoorbeeld heel verdrietig bent. En dan zijn ze ook nog eens veel tijd bezig met het achterhalen van mijn gegevens. Dat moet toch anders kunnen!’
Gezondheidspas
‘Daarom heb ik de Gezondheidspas bedacht. Alle gegevens over jouw gezondheid, jouw geschiedenis, jouw behandelaars, jouw wensen en nog veel meer relevante gegevens op een veilige en overzichtelijke manier op een rijtje. Ik heb nu hulp van een meisje, die heeft mij geholpen met OneNote. Daarin ben ik allemaal dingen gaan bijhouden, waarvan ik vind dat wij dat als persoon nodig hebben. Want het gaat er bij mij om dat er voor ieder levend persoon of dier zo’n gezondheidspas is. En dan heb je het altijd bij je, ook in het buitenland. Voordeel is dan ook dat je altijd weet dat iedereen dezelfde informatie heeft en dat je als patiënt ook inzicht hebt. Want als je dat niet hebt, dan weet je het ook niet als er iets verkeerd staat!’