Digitale zorg moet altijd patiënt ten goede komen

21 februari 2017
Digitale zorg moet altijd patiënt ten goede komen
Innovatie

Technologie moet altijd de patiënt ten goede komen. Alleen dan zijn digitale zorginnovaties het investeren waard, meent Mark Van Houdenhoven, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Sint Maartenskliniek in Nijmegen. “Als patiënten zich samen sterk maken voor het invoeren van nuttige e-health toepassingen, dan kunnen zij veel meer verandering teweeg brengen dan ze denken.”

Digitale technologie kan zorgen voor sterke verbetering van de gezondheidszorg. Dergelijke toepassingen ondersteunen een noodzakelijke verschuiving van zorg van instituten naar de omgeving van de patiënt. Op de ICT en health Experience eind januari in Utrecht benadrukte Mark Van Houdenhoven (Sint Maartenskliniek) het belang van praktische toepasbaarheid van digitale innovatie in de zorg en van de rol van patiënten, om ervoor te zorgen dat digitale technologie altijd tot doel heeft om hun kwaliteit van leven te verbeteren. “Het gebeurt nu nog te vaak dat patiënten als cruciale stakeholder niet of te laat betrokken worden bij de ontwikkeling van digitale zorgtechnologie,” meent Van Houdenhoven. “Dat is de eerste veelgemaakte fout. Een tweede drempel voor het invoeren van praktische toepassingen op het gebied van bijvoorbeeld e- of m- health is dat patiënten hun eigen invloed onderschatten. Wanneer een diabetes vereniging die misschien wel één miljoen mensen vertegenwoordigd, om tafel gaat met zorgverzekeraars, dan kunnen zij er samen voor zorgen dat weerstand tegen de invoer van digitale technologie verdwijnt.”

Voorop lopen met digitale innovaties

Van Houdenhoven is sinds 2014 bestuursvoorzitter van de Sint Maartenskliniek. Deze instelling is gespecialiseerd in de behandeling van aandoeningen op het gebied van houding en beweging en beschikt behalve over de hoofdvestiging in Nijmegen over diverse locaties in Woerden, Boxmeer en Tiel. Van Houdenhoven wijst erop hoe bedrijven zoals Philips of Unilever de mening en behoeften van hun eindklanten mee laten wegen bij de ontwikkeling van producten. “Zij luisteren ook zonder officiële klantadviesraden veel beter naar hun eindafnemers dan dat aanbieders van zorgproducten en –diensten dat vaak doen. Zorgaanbieders zoals ziekenhuizen moeten veel meer direct naar patiënten luisteren, niet via allerlei adviesraden die er tussen staan.”

Meer toegang tot informatie

Een belangrijke eerste stap is het verbeteren van de toegang tot informatie. Medische informatie van patiënten via het koppelen van zorgsystemen, maar ook beter zicht voor patiënten op wat er allemaal aan digitale zorgtechnologie beschikbaar is. Zo heeft de dwarsleasievereniging samen met leveranciers van oplossingen voor hen één portal ontwikkeld waar zij eenvoudig alle producten kunnen vinden die zij nodig hebben. Dat heeft die patentenvereniging helemaal zelf voor elkaar gekregen.”