E-health literacy en de relatie met consumptie van zorg

4 september 2017
E-health literacy en de relatie met consumptie van zorg
eHealth

Over het belang van goede health literacy1 - het begrijpen en verwerken van gezondheidsinformatie en communicatie hierover, zodat weloverwogen beslissingen kunnen worden genomen over therapie - zal weinig discussie zijn. Het kan immers leiden tot betere participatie van patiënten en een meer gezamenlijke besluitvorming. Ook is een geaccepteerde theorie dat mensen met een goede ‘health literacy’ beter kunnen afwegen of ze wel of geen arts bezoeken en eerder aan preventieve maatregelen zullen denken. Omdat tegenwoordig digitale zorg steeds normaler wordt, is ook hier de ‘literacy’ te bepalen. Schulz et al. bestudeerden de ‘eHealth literacy’: de basisvaardigheden voor patiënten voor het gebruiken van ICT in de zorg.2 Hierbij ging het vooral over het digitaal verkrijgen van relevante informatie.

Schulz en zijn team onderzochten via een vragenlijst uitgezet in Nieuw Zeeland, het Verenigd Koninkrijk, en de Verenigde Staten de gevolgen van ehealth literacy voor zorgconsumptie, gemeten in aantal bezoeken aan de huisarts. De doelgroep: de baby boomers, de groep mensen die tussen het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog en 1960 werden geboren. Deze groep werd gekozen omdat ze enerzijds gebruik maken van computers en internet, en daarnaast op dit moment relatief oud zijn en daardoor frequenter te maken hebben met (meerdere) gezondheidsproblemen. Relatie ehealth literacy en huisartsbezoek De onderzoekers gebruikten onder andere een vragenlijst om eHealth literacy te bepalen, en bijna 1.000 mensen vulden hem in. Ze vonden drie verschillende maar indirecte relaties tussen eHealth literacy en huisartsbezoeken. Ten eerste dat een betere eHealth literacy – niet geheel verrassend - geassocieerd is met meer zoeken naar gezondheidsinformatie op internet, wat weer geassocieerd was met meer huisartsbezoeken. Ook geldt dat meer online zoeken geassocieerd is met meer ‘empowerment’ en dat meer empowerment ook geassocieerd is met meer huisartsbezoeken. Ten derde werd geen directe relatie gevonden tussen eHealth literacy en het aantal huisartsbezoeken. Zorgconsumptie Volgens de onderzoekers is deze indirecte relatie tussen eHealth literacy en zorgconsumptie nog niet eerder aangetoond. Verder geeft dit aan dat mensen met een goede eHealth literacy beter weten wanneer en hoe ze online informatie moeten zoeken en wanneer ze bijvoorbeeld hun arts moeten raadplegen. De onderzoekers adviseren onder andere om vervolgonderzoek te doen naar andere factoren die (indirect) een rol spelen bij eHealth literacy en zorgconsumptie.
  1. Prevention CfDCa. Learn About Health Literacy, 2015 (http://www.cdc.gov/healthliteracy/learn/) [Accessed 8 March 2017].
  2. Schulz PJ, Fitzpatrick MA, Hess A, Sudbury-Riley L, Hartung U Effects of eHealth Literacy on General Practitioner Consultations: A Mediation Analysis J Med Internet Res 2017;19(5):e166 URL: http://www.jmir.org/2017/5/e166/