Kijk vanuit het patiëntperspectief

15 december 2016
Kijk vanuit het patiëntperspectief
Innovatie

We hebben gezien dat de gezondheidszorg voor grote uitdagingen staat als digitale innovaties, verdubbeling van de zorgvraag, de veranderende houding van de patiënt, onder druk staande budgetten en arbeidsmarktproblematiek. Deze lijn zet zich in 2017 voort! E-health en online communicatie bieden namelijk volop (technische) mogelijkheden. De grote vraag is hoe de mens ermee omgaat. Er zijn al veel mooie ontwikkelingen gaande in de gezondheidszorg, maar zorgverleners omarmen big data vaak nog niet als vanzelfsprekend en vooral privacy blijft een gevoelig onderwerp.

We moeten beseffen dat de innovaties op technologisch gebied iedereen in staat stelt om de patiënt centraal te stellen. Patiënten willen graag digitale zorg, ook ik ben een enorme voorstander van deze digitale zorg. Laten we de digitale zorg samen in 2017 door ontwikkelen. Neem de patiënt mee, organiseer kennissessies waarbij patiënten en zorgverleners elkaar ontmoeten en geef de patiënt een actievere rol in hun zorgproces. Experimenteren en innoveren is nodig voor vernieuwing en verdere ontwikkeling in de zorg. Data uitwisselen is aan de ene kant in het belang van de patiënt en aan de ander kant van de hulpverlener en verzekeraar, investeer en geef ze de middelen hiertoe. Ik denk daarbij aan middelen als een landelijk en gezamenlijk Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) waarin je samen met de patiënt gegevens uitwisselt. Maar ook middelen als een fitbit zodat patiënten hun eigen gezondheid kunnen monitoren. Stel iPad ’s beschikbaar of vergoed deze vanuit de zorgverzekeraar zodat de patiënt deze kan gebruiken voor online afspraken, beeldbellen, de zogeheten videoconsult (in plaats van fysiek naar een zorgverlener gaan), medische-apps bijvoorbeeld een medicatie-app waarbij de combinatie van medicijnen bijgehouden kunnen worden. De patiënt moet in de toekomst de mogelijkheid hebben om zijn eigen gezondheid vast te leggen. Een andere trend die ik zie zijn de slimme pleisters met sensoren. Sensoren die patiënten continu bewaken, die proactief waarschuwen als er zich mogelijk complicaties voordoen, ook dat is de toekomst. Ook hier weer met als voordeel; het geeft een veilig gevoel als je jezelf kunt monitoren. Een ontwikkeling die ik voor zorgorganisaties zie, is een breder gebruik van bijvoorbeeld Cloud technologie en cyber security. Cyber security wordt de komende jaren een hot item, met name vanwege de paradox betere zorg en privacy. De vraag blijft van wie is de data? Van de patiënt? De zorgverlener? De verzekeraar? Patiënten willen graag hun data delen, zolang ze zelf eigenaar blijven en het gegarandeerd veilig is.

Ontwikkel blijvend vanuit behoefte

E-health, mHealth en smart health bieden voor zowel de zorgprofessional als patiënt veel nieuwe kansen, nu en in de toekomst. Hierbij gaat het niet alleen om een applicatie, maar over een nieuwe kijk op gezondheid en de gezondheidszorg. De vraag moet altijd zijn en blijven; is de patiënt ermee geholpen? Ontwikkel dus blijvend vanuit behoefte in plaats van techniek. De toekomstige uitdagingen in de zorg vragen om menselijke en simpele oplossingen. Ik wens alle lezers, hun naasten en medemens warme feestdagen en een gezond maar innovatief 2017! ‘’Together we care’’.