Scheepsbouw in 10 stappen

do 15 februari 2024
Scheepsbouw in 10 stappen
Technologie
Premium

Klanten nemen contact met mij voor allerlei innovatie-initiatieven, van events tot nieuwe businessmodellen en prototypes. Initiatieven waar we meestal starten vanaf een blanco vel, waar we het design van het initiatief op uittekenen. Zie het als het ontwikkelen van een vaartuig dat iets van A naar B brengt.

Ik wil je vandaag helpen geweldige vaartuigen te ontwerpen, in 10 stappen. 

1. Bepaal het doel

Waar moet je schip voor dienen? Wat wil je: een nieuw schip, een aanpassing aan een bestaand schip, een nieuw soort vaartuig, een ander transportmiddel... Waarom? Doe een klein marktonderzoek met betrekking tot het te ontwerpen schip.

Vragen die niet in dit stadium behoren, zijn: wij hebben een budget dat opgesoupeerd moet worden, doe iets met technologie X of welke innovatiemethode gaat u gebruiken: 'design thinking, agile, business canvas...'? Zulke vragen komen (eventueel) veel later.

2. Is je organisatie klaar voor verandering?

Past het nieuwe schip bij jouw organisatie? Is je organisatie voldoende wendbaar, zijn de bemanningsleden voldoende opgeleid, is er een innovatiecultuur, willen de leidinggevenden risico's nemen en in hoeverre hebben bemanningsleden en passagiers inspraak?

Wil je een digitale transformatie inzetten, maar weten de meeste mensen in je organisatie niet wat de 'cloud' is of denken ze dat een hackathon iets illegaals is, dan heb je veel werk voor de boeg. Misschien is de belangrijkste vraag hier: "Kan je organisatie omgaan met de snelheid van ontwikkeling?" Ik kom er later op terug.

3. Focus

Wat ga je bouwen? Een rijnaak die vaart op de Donau, een cruiseschip dat rond de wereld vaart met 6,000 passagiers, of een snelle zeilboot?

Schrijf hier het 'verhaal' van het schip. Een algemene beschrijving is voldoende. Vermijd gedrochten die tussen wal en schip zullen vallen zoals ‘waterfietsen met een cockpit van een cruiseschip’ of ‘containerschepen aangedreven door roeispanen’.

4. Stel de bestemming en koers in

Naar welke bestemming wil je navigeren binnen een bepaalde tijdspanne? Ook deze stap behoeft geen gedetailleerde beschrijving. Als je een ijsbreker wil bouwen, is het in deze fase minder belangrijk of deze bij voltooiing in Canada van Resolute Bay naar Churchill zal varen of in Rusland van Vladivostok naar Moermansk. Voorzie ruimte voor aanpassingen achteraf.

5. Bevraag passagiers en bemanningsleden

Hoe enthousiast worden je interne en externe klanten van je verhaal? Wordt het algemeen gedragen of loopt enkel één afdeling warm?

Als bemanningsleden niet warm lopen voor je verhaal en passagiers liever aan wal blijven, ga dan terug naar de vorige stappen.

6. Stel een realistisch budget op

Wil je een jacht met 10 slaapkamers en bijhorende helikopter ontwerpen? Soms is een beperking een kans. Zo kan je met inventiviteit erin slagen om met een bescheiden budget toch een klein jacht te bouwen dankzij een nieuw terugverdieneffect op het verstandiger gebruik van energie. Maar soms zijn er enkel middelen voor een opblaasbare roeiboot, dan moet er echt een streep door dat jacht.

7. Exploreer de vaarroute

Hoe ziet de omgeving er uit? Welke andere vaartuigen begeven zich op je route, wat zijn de weersomstandigheden en stromingen, welke prijs kan je aanrekenen voor je service, welke partnerships ga je aan en hoe is jouw vaartuig onderscheidend?

8. Kies je uitrusting

Waarom wordt in sommige bestuurskamers met deze vraag gestart? Ik heb het nooit begrepen. Pas als je doel, bestemming en omgeving hebt bepaald, kan je de middelen kiezen die je helpen dit waar te maken.

Vragen hier zijn: welke materialen gebruik je, welke (innovatie-)processen wil je toepassen, welke technologie zet je in, wie is de kapitein en welke bevoegdheden heeft die, langs welke kanalen maak je reclame, etc.?

9. Bereid je bemanningsleden voor

Denk je dat je kan vertrekken met een boot vol niet-opgeleide bemanningsleden? Een nieuw schip betekent meestal ook nieuwe materialen, een nieuwe bestemming, nieuwe processen, maar ook een nieuw verhaal. Iedereen moet mee aan boord, ook de juridische dienst!

En de bemanningsleden moeten niet enkel vertrouwd zijn met de nieuwe omgeving, ze moeten ook klaar zijn om vervolgens flexibel te zijn. Het is immers mogelijk dat ze hun kennis tijdens de innovatie-reis meermaals moeten bijstellen. Ik herhaal een quote van Ash Maurya uit een eerder artikel: "speed of learning is the new unfair advantage". In deze woelige innovatie-wateren geldt dat meer dan ooit.

10. Kan je alle zeilen bijzetten?

Alle ontwikkelingen gaan razendsnel, kan je schakelen met je organisatie? Kan je snel het roer omgooien met jouw uitrusting en bemanningsleden?

En neem 'snel schakelen' letterlijk: andere zeilen hijsen, koers wijzigen en bemanning vervangen in 24 of 48 uur. Zoals al aangekaart, verdient ‘snelheid’ een aparte bespreking omdat het hier vaak misgaat.

'Snelheid' is een mooi bruggetje naar de realiteit van de startups, naar de omgeving waarin jouw schip terecht komt. Om een goed idee te geven hoe vernieuwend deze omgeving is, focus ik op allerhande tools die generatieve AI gebruiken.

Automatiseer de werkzaamheden

Artisight biedt ziekenhuizen een technologieplatform om hun werkzaamheden te automatiseren. Dit platform helpt bij het efficiënter maken van klinische processen, biedt real-time data-analyse met AI, verbetert de veiligheid en kwaliteit van patiëntenzorg, en verhoogt de operationele efficiëntie. Het is een flexibel systeem dat zich aanpast aan verschillende zorgomgevingen.

Automatische notities

Clinic Assist biedt een AI-gedreven oplossing voor medische verslaggeving en administratieve assistentie. Het helpt artsen door automatisch medische notities te maken tijdens patiëntbezoeken en bespaart tijd door de noodzaak van handmatige documentatie te verminderen. De software integreert gemakkelijk met EPD’s/ECD’s en biedt aanpasbare sjablonen die voldoen aan privacywetgeving. Dit verbetert de efficiëntie van medische praktijken en verhoogt de betrokkenheid van patiënten tijdens afspraken.

Vereenvoudig onderzoek

Outset is een onderzoeksplatform dat AI gebruikt om het uitvoeren van kwalitatief onderzoek te vereenvoudigen en te verbeteren. Het helpt bij het verminderen van onderzoekskosten en biedt diepere inzichten door AI-gedreven interviews en analyse. Het platform is gebruiksvriendelijk, ondersteunt meerdere talen en kan worden geïntegreerd met bestaande tools. Dit maakt het geschikt voor een breed scala aan sectoren en onderzoeksdoeleinden.

Detecteer ziektes

Arkangel is een bedrijf dat kunstmatige intelligentie gebruikt om ziektes snel te detecteren via medische beelden. Hun technologie is toegankelijk via een cloud-based platform. Dit is vooral handig in gebieden met beperkte toegang tot medische faciliteiten. De AI-modellen zijn afgestemd op ziektes die veel voorkomen in zuidelijke regio’s en kunnen ook offline gebruikt worden. Daarnaast benadrukt Ark-angel AI de beveiliging van gevoelige data volgens internationale standaarden.

Mentale spraakanalyse

LangAware ontwikkelt een AI-gedreven platform voor het screenen van cognitieve en mentale gezondheid via spraakanalyse. Ze gebruiken stembiomarkers om aandoeningen zoals dementie, Alzheimer, depressie en angst te detecteren. Hun technologie, gebaseerd op machine learning en natuurlijke taalverwerking, zorgt voor snelle en accurate diagnoses. LangAware's aanpak verbetert niet alleen de diagnostische processen, maar verhoogt ook de efficiëntie en de kwaliteit van de geestelijke gezondheidszorg.

Slimme Amie

Google-onderzoekers hebben AMIE geïntroduceerd, een AI-systeem getraind om gesprekken te voeren voor het diagnosticeren van patiënten. Dit systeem heeft geleerd van echte gesprekken tussen dokters en patiënten. AMIE kan slimme vragen stellen, diagnoses overwegen en empathie tonen naar patiënten. Het is getraind in een gesimuleerde omgeving en heeft door automatische feedback geleerd om zichzelf te verbeteren. In simulaties presteerde AMIE even goed of beter dan huisartsen, zowel in diagnostische nauwkeurigheid als in de kwaliteit van advies. 

Taalmodel

Layer Health is gespecialiseerd in het toepassen van grote taalmodellen in de gezondheidszorg. Ze bieden tools aan de zorgsector om op een nauwkeurige, schaalbare en betrouwbare manier inzichten uit gezondheidsgegevens te halen, voornamelijk door gebruik te maken van machine learning en AI in natuurlijke taalverwerking. 

Autoconsultancy

FifthRow helpt bedrijven met het vinden en lanceren van nieuwe bedrijven. Ze gebruiken een combinatie van kunstmatige intelligentie, menselijke expertise en branchekennis om klanten te helpen potentiële kansen te identificeren, hun haalbaarheid te beoordelen en teams samen te stellen om ze uit te voeren. Over het algemeen is FifthRow een krachtig instrument dat ondernemingen kan helpen bij het identificeren, valideren en bouwen van succesvolle nieuwe bedrijven. 

AI bouwt bedrijf

Autonomous bouwt bedrijven die volledig door kunstmatige intelligentie worden gerund. Ze worden ook wel volledig autonome ondernemingen genoemd. Deze bedrijven zijn voor 99% geautomatiseerd, en worden gelanceerd en geëxploiteerd door machine learning- algoritmen. Autonomous heeft de ambitie om de manier waarop bedrijven worden opgericht en geëxploiteerd te veranderen. 

Versnelling

Maar Bart, zullen deze startups je dan niet vervangen?

Helemaal niet. Het voornaamste effect is dat ze het hele proces enorm versnellen. Je hebt nog altijd een architect nodig die plannen bedenkt en tekent, assisteert in het ontwerpen van het juiste vaartuig, een oogje in het zeil houdt en de organisatie meeneemt in het nieuwe verhaal. 

Goede vaart iedereen!