Vooruitstrevende communicatie in de zorg: innoveren boven reguleren

vr 25 oktober 2024
Vooruitstrevende communicatie in de zorg: innoveren boven reguleren
Column
Premium

In de snel evoluerende wereld van digitale gezondheidszorg is het de vraag of extra regelgeving voor veilige gegevensuitwisseling noodzakelijk is. Welke oplossing is dan wel passend? De Nederlandse manier is vaak aanvullende regulering op Europese wetgeving. Kijk bijvoorbeeld naar de NTA7516: deze norm beoogt het veilig mailen van persoonsgegevens in de zorg te bevorderen. Een eis is Nederlandse certificering en dat maakt het gebruik van (enkel) niet-Nederlandse oplossingen lastig. Maar is extra regelgeving altijd het antwoord? Moeten we niet verder kijken dan regelgeving en in plaats daarvan innovatie en gebruiksvriendelijkheid omarmen?

Ja, we willen allemaal veilig communiceren en zorginformatie het liefst delen via persoonlijke gezondheidsomgevingen (pgo's) en elektronische overdrachten (eOverdrachten) in plaats van via de mail. Maar in de praktijk blijven we vaak afhankelijk van mail, soms zelfs teruggrijpend op 'papier op de buik van de patiënt', omdat het weghalen van de fax geen adequate alternatieven heeft opgeleverd.

Uit de praktijk blijkt dat te ingewikkelde oplossingen leiden tot ontwijkend gedrag. Zorgprofessionals zullen zoeken naar manieren om de complexiteit te omzeilen, wat uiteindelijk de veiligheid van de zorgcommunicatie ondermijnt. Om de zorgcommunicatie daadwerkelijk veiliger te maken, moeten we kiezen voor gebruiksvriendelijke oplossingen met extra functionaliteit. Dit betekent dat we in plaats van strengere regelgeving, moeten kijken naar innovatieve oplossingen die zijn ontworpen in samenwerking met de gebruiker.

Bouwen op bestaande oplossingen

Onze oproep is om, in plaats van nieuwe regels voor mailcommunicatie in te voeren, Nederlandse leveranciers uit te dagen om samen met ons de realiteit te omarmen en te gaan innoveren. We zouden moeten bouwen op de oplossingen van de grote mailproviders, en dan met specifieke Nederlandse oplossingen die interoperabiliteit en gebruiksvriendelijkheid verbeteren. In dat geval kunnen we Outlook en Gmail zien als platforms voor verdere innovatie.

Wat bedoelen we hiermee? Stel je voor dat je een mail kunt versturen met de mogelijkheid om direct laagdrempelig en intercollegiaal te overleggen over de inhoud, of zelfs meteen kunt chatten of bellen met de ontvanger. Stel je voor dat je dit eenvoudig kan toevoegen aan je dossier. Voeg daar gepersonaliseerde tips over gezond leven aan toe via AI. Of nog beter, biedt meteen de mogelijkheid aan om bij een volgend contact gebruik te maken van een PGO of cliëntportaal.

Hackathon: weg naar vooruitgang

Laten we het anders aanpakken. Laten we een Hackathon organiseren waar zorgprofessionals, cliënten/patiënten, en IT-specialisten samenkomen om waarde toe te voegen aan de informatie-uitwisseling via mail. Dit evenement kan leiden tot innovatieve oplossingen die zorgprofessionals en patiënten echt gelukkig maken. Door samen te werken en te innoveren, kunnen we de communicatie in de zorg naar een hoger niveau tillen en tegelijkertijd de veiligheid en efficiëntie verbeteren.

Totdat e-mail niet meer nodig is, moeten we blijven streven naar een perfecte vorm van gegevensuitwisseling via de mail die naadloos past in de dagelijkse praktijk van zorgprofessionals. Innovatie moet centraal staan, niet extra regelgeving. 

Alleen door samen te werken aan gebruiksvriendelijke en innovatieve oplossingen, kunnen we de uitdagingen van vandaag omzetten in de successen van morgen. Laten we samen de toekomst van zorgcommunicatie vormgeven, waarbij veiligheid, efficiëntie en gebruiksvriendelijkheid hand in hand gaan. 

CV

Yoanette den Boer is CIO van ouderenzorginstelling Stichting Amstelring en lid van de commissie Digitaal Denken & Doen van Actiz.

Auteur

Yoanette den Boer
Gastauteur