Systemen voor interactieve patiëntenzorg worden traditioneel vooral in het ziekenhuis zelf gebruikt. Net zoals telezorgsystemen kunnen zij echter veel breder ingezet worden. Niet alleen tijdens een behandeling in het ziekenhuis, maar ook in het voor- en natraject. Dat bespaart tijd en kosten, stelt Mark Gilbert van Gartner, terwijl het ook de betrokkenheid en controle van patiënten vergroot.
Mark Gilbert, research director bij Gartner, ziet de volgende fase van systemen voor Interaqctive Patient Care (IPC) her en der al beginnen. Traditioneel worden deze IPC-systemen vooral in het ziekenhuis gebruikt, aan het ziekenhuisbed. Dat begon met interactieve tv-systemen die informatie en entertainment boden, of de mogelijkheid om maaltijden te bestellen. Tegenwoordig zijn er platforms beschikbaar die dit doen via aan patiënten verstrekte tablets. Zo wordt er al gewerkt aan verbetering van de patiëntervaring, omdat die nu beter geïnformeerd wordt en eenvoudiger toegang heeft tot allerlei opties zoals keuzes in maaltijden of entertainment. Gilbert noemt het een fascinerende ontwikkeling. IPC-systemen kunnen volgens hem een belangrijke rol gaan spelen in het verbeteren van de controle die een patiënt heeft over zijn of haar behandeling. Uiteindelijk moeten zij zelfs een sleutelonderdeel kunnen worden van bredere toepassingen die mensen een leven lang ondersteunen in het op maat realiseren en behouden van een zo goed mogelijke gezondheid en leefstijl. IPC-systemen nog aan bed gebonden “Maar zover is het nu niet,” stelt Gilbert. “De meeste IPC-systemen zijn nog aan bed gebonden. Geleidelijk aan zijn sommige IPC-leveranciers bezig met het verbreden van de scope, om patiënten meer te betrekken bij hun behandeling, de platforms interactiever te maken en met bijvoorbeeld tablets beter toegankelijk. Dat gebeurt al voor het deel van de behandeling in het ziekenhuis. De eerstvolgende fase is het bieden van ondersteuning en meer betrokkenheid van een patiënt bij het volledige behandeltraject, ook in de voorbereiding en de nazorg thuis.” Ook de nieuwere IPC-systemen beperken zich nu meestal nog tot de ziekenhuisopname. Dat helpt al, want zo kun je een patiënt bijvoorbeeld beter voorbereiden op diens operatie of ontslag daarna, wat tijd en energie scheelt. Gilbert: “Trek je dat breder, dan voorkom je bijvoorbeeld ook dat iemand zwaar ontbeten heeft terwijl dat niet mag voorafgaand aan een operatie – en wordt een nieuwe afspraak met alle gevolgen van dien voorkomen. Kijk je naar een verkennend consult, dan is een patiënt veel beter geïnformeerd over behandelopties en wat ze voor hem of haar inhouden, wat risico’s zijn, voor- en nadelen.”EEN ARTS IS GEEN ONDERWIJZER