Nieuwe methode voor real-time inzage in klachten

vr 11 oktober 2019 - 10:30
maagklachten
Onderzoek
Nieuws

Een nieuw te ontwikkelen e-health toepassing voor veel voorkomende maagklachten moet de zorg effectiever en efficiënter gaan maken. Dat bepleit Maag-, Darm-, Leverarts in opleiding Fabiënne Smeets. Zij promoveerde recent op haar onderzoek naar het verbeteren van de zorg rondom deze zogeheten functionele dyspepsie en ontwikkelde een digitale vragenlijst om real time inzage te krijgen in de klachten van patiënten.

Maagklachten zonder een aanwijsbare oorzaak (ook wel functionele dyspepsie genoemd) is een veel voorkomende aandoening waarmee patiënten zich melden bij de huisarts. Maar liefst 12 procent van de bevolking heeft er wel eens last van.

Een huisarts zal patiënten in veel gevallen doorsturen naar een MDL-arts in het ziekenhuis. Daar stellen artsen de diagnose op basis van symptomen en starten zij meestal met medicamenteuze therapie. Het effect van deze medicijnen wordt vervolgens beoordeeld aan de hand van vragenlijsten.

Er kleven echter een aantal nadelen aan de vragenlijsten die op dit moment beschikbaar zijn. Dat zorgt ervoor dat de meerwaarde ervan in de praktijk beperkt is. Er is verder ook niet één universele vragenlijst die door iedereen wordt gebruikt, wat de toepasbaarheid verder beperkt.

Minder opnames, hogere zelfredzaamheid patiënt

Om de zorg te verbeteren nam Smeets een voorbeeld aan de implementatie van verschillende e-health toepassingen bij andere ziektebeelden. Zo zijn de in het Maastricht UMC+ ontwikkelde PsyMate (voor depressie) en MijnIBDCoach (voor chronische darmziekten) beiden met succes geïntroduceerd en hebben ze de zorg zowel effectiever als efficiënter gemaakt. Ze leiden onder meer tot minder ziekenhuisopnames en verhogen de zelfredzaamheid van patiënten.

Een wetenschappelijke studie met gebruik van MijnIBDCoach werd afgelopen zomer nog uitgeroepen tot winnaar van de Wetenschaps- en Innovatieprijs 2019 van de Federatie Medisch Specialisten (FMS). De studie toonde aan dat MijnIBDCoach leidt tot betere zorguitkomsten en lagere kosten. Vorig jaar ontving MijnIBDCoach een nominatie voor de Zinnige Zorg Award van zorgverzekeraar VGZ.

Meer inzicht in actuele klachten

De nieuw te ontwikkelen e-health toepassing werkt volgens het principe van de experience sampling method. Dat houdt in dat patiënten verschillende keren per dag een notificatie krijgen om een vragenlijst in te vullen via een smartphone of tablet. Zo krijgt de arts meer inzicht in de actuele klachten van de patiënt.

Uiteindelijk stelde promovenda aan het Maastricht UMC+ Fabiënne Smeets een vragenlijst samen van in totaal 33 vragen verdeeld over 5 categorieën. De vragen hebben betrekking op de fysieke en psychische gesteldheid, voeding, medicatiegebruik en de sociale omgeving.