Zorgmedewerkers en cliënten kennis laten maken met en de voordelen laten zien van ehealth-toepassingen is een must, wil technologie echt ingebed worden in de zorgverlening. Met die insteek werd eerder deze maand een Meetup! Georganiseerd door Vilans en Utrecht Inc. Innovatieve projecten. Een belangrijke boodschap tijdens het event: betrek stakeholders. Vertel en laat zien hoe het helpt om betere zorg aan cliënten te geven.
Tijdens de meetup kwamen allerlei innovatieve projecten aan bod en pitchten startups hun product of prototype. Ook werden vragen beantwoord zoals: als je besluit om technologie in te zetten binnen je zorgorganisatie, hoe begin je dan? En hoe zorg je dat je je collega’s enthousiast krijgt? Argos Zorggroep probeerde met antwoorden te komen door te vertellen over de ervaring met het uitproberen van de Google Glass.Tijdsbesparing, minder onrust
“We kregen veel positieve reacties van cliënten, mantelzorgers en collega’s,” zo citeert Vilans in een artikel over Meetup! een vertegenwoordiger van de zorggroep. “De Glass zorgt voor tijdsbesparing (vooral minder reistijd), minder onrust bij de cliënten en meer eigen regie voor mantelzorgers. Je hebt nu altijd een professionele blik bij de hand.”Ook een mantelzorger vertelde hoe zij het ervoer dat de organisatie technologie inzet. “De Glass heeft mij enorm gesteund in de zorg voor mijn moeder. Hierdoor kon ik haar thuis beter blijven verzorgen, al wetende dat een zorgmedewerker op elk moment mee kon kijken. Deze techniek had er al jaren geleden moeten zijn wat mij betreft.”
Technologie wordt nog vaak gezien als iets wat mensenwerk overneemt. Zorgorganisatie Abrona gaf tijdens de Meetup aan: “Als je wilt dat nieuwe technologie ingebed wordt binnen de organisatie, zorg dan dat je goed toelicht welke waarde het toevoegt. Betrek medewerkers, familie én cliënten. Vertel en laat zien hoe het helpt om betere zorg aan cliënten te geven. Dat is immers het uitgangspunt.”
Vervolg
De Meetup was een vervolg op het Matchmaking event van afgelopen september. Hieruit is een aantal matches ontstaan waarbij zorgorganisaties de technologie van een startup hebben uitgeprobeerd. Ook dit keer gaven de organisaties aan met elkaar verder in gesprek te willen. Start-up: ‘Het is erg waardevol om aanwezig te zijn bij de bijeenkomst, je voert interessante gesprekken met heel diverse zorgorganisaties en wie weet komt er een mooie samenwerking uit voort.’Het experimenteren met nieuwe technologieën blijkt volgens Vilans een succes. In kleine stappen worden stukjes van de toekomst ontdekt. In januari biedt Vilans de mogelijkheid om in ‘De Challenge’ te experimenteren met nieuwe technologieën. Gedurende 6 weken kunnen teams van zorgaanbieders proeven aan het gebruik van technologie met behulp van kleine, interessante wekelijkse opdrachten.