Eilandencultuur!

18 april 2017
Eilandencultuur!
Apps

De vorm domineert de inhoud, de inhoud staat niet meer voorop. Het doel heiligt de middelen. E-health is geen doel op zich maar een middel. Zo begon ooit mijn eerste column. Een middel om je eigen gezondheid hier en nu en op elk moment van de dag te monitoren en daar waar nodig te delen met je omgeving of de dokter. Wat de dokter denkt dat goed is voor de patiënt, dat is al lang niet meer leidend. Leidend zijn de waarde en dus de data.

Als patiënt pleit ik als jaren voor een landelijk elektronisch patiënten dossier (EPD). Ik ben zelf fel tegenstander van de eilandencultuur die nu heerst, aarbij ik als patiënt binnen elke gezondheidsinstelling een apart EPD heb. Het is voor de patiënt onhandig maar bovenal onnodig. Laten we samen bepalen wat er na onderzoek wordt vastgelegd en gedeeld. Er wordt nog te veel vóór in plaats van mèt de patiënt gedacht. Vooral door de industrie die heel erg gericht is op dokters en wetenschappers. Het zou goed zijn als veel duidelijker de echte vraag en de echte behoefte van de patiënt tot uitdrukking komt. Door de wereldwijde verbondenheid via het web is de kracht van de patiënt toegenomen. Die moeten we gebruiken. Bundelen. Verbinden. De patiënt speelt hierin een sleutelrol. Ik durf zelf te stellen dat de patiënt hierin de sleutel is tot succes! Nederland is relatief klein, de platforms worden niet zo groot als bijvoorbeeld in de VS. Maar Nederland heeft een goed ontwikkelde infrastructuur en zorgstelsel. Patiëntenverenigingen kunnen dit kunnen promoten en groot maken. Als patiëntenverenigingen samen met hun patiëntgroepen echt data gaan verzamelen en gaan vastleggen in één gezamenlijk landelijk systeem, kan dit soort ontwikkelingen sneller gaan. Alleen al doordat patiënten krachtiger naar voren brengen waar op dat moment de behoefte licht. De patiënt van nu is mondig genoeg. Denk als specialist mee. Geef de regie aan de patiënt en deel de gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het kan!

Kaf van het koren

Hoe wel het kan en nu al technisch mogelijk is om bijvoorbeeld met je telefoon of smartwatch je gezondheid bij te houden, moet er nog een hoop gebeuren voordat dat de standaard wordt. Als patiënt zeg ik: ‘zorg ervoor dat de technologie aansluit bij de zorgvraag’. Artsen moeten goed weten wat ze met die data, die ik als patiënt verzamel, moeten. Daarnaast moeten we samen ervoor zorgen dat we het kaf van het koren scheiden. Er zijn heel veel apparaatjes en apps waarmee je je gezondheid kan meten, je ziet door het bos de bomen niet meer, maar veel van deze apparaten en apps zijn nog niet goed genoeg. Als dit de standaard wordt, mogen alleen de beste apparaten en apps worden gebruikt. En zo wordt het middel: e-health For Life!

Ontwikkel blijvend vanuit behoefte

E-health, m-Health en smart health bieden voor zowel de zorgprofessional als patiënt veel nieuwe kansen, nu en in de toekomst. Hierbij gaat het niet alleen om een applicatie, maar over een nieuwe kijk op gezondheid en de gezondheidszorg. De vraag moet altijd zijn en blijven; is de patiënt ermee geholpen? Ontwikkel dus blijvend vanuit behoefte in plaats van techniek. De toekomstige uitdagingen in de zorg vragen om menselijke en simpele oplossingen. ‘Together we care’.