ICT’ers en zorgprofessionals lijken soms in totaal verschillende werelden te leven. Een nieuwe gadget wordt door de ICT’er meteen enthousiast geprobeerd, terwijl een zorgprofessional dat vooral veel ‘gedoe’ vindt. Om een brug te slaan, komt de coalitie Digivaardig in de zorg met tips voor ICT’ers in de zorg om digitale starters beter te begrijpen en te helpen.
Houd altijd in je achterhoofd:
• dat digitale starters de boot niet afhouden door een gebrek aan interesse of intelligentie. De onderliggende reden is vaak angst en onzekerheid: ze zijn bang om iets te verliezen of kapot te maken.
• dat de schaamte bij digitale starters vaak groot is.
• dat mensen jou als ICT’er nogal imponerend kunnen vinden. Ze zijn bang dat je allerlei dingen zult zeggen die ze niet begrijpen en ze zijn vooral bang dat jij hen dom zal vinden.
• dat je zorgcollega’s andere prioriteiten en kwaliteiten hebben, namelijk het leveren van goede zorg aan cliënten/patiënten.
Herken digitale starter
Zeker aan de telefoon is het moeilijk om een digitale starter te herkennen. Als de beller zijn/haar vraag niet goed kan uitleggen, is dat een teken. Als je iemand vraagt om naar ‘instellingen’ te gaan of een bepaald stukje tekst te selecteren en het wordt stil of hij/zij moet ineens ophangen, dan heb je waarschijnlijk te maken met een digitale starter.
Denk niet dat hoogopgeleiden of jongeren per definitie digitaal vaardig zijn. Dat is zeker niet het geval!