AI en robotica in de gezondheidszorg: geen gevaar, maar helpende hand

31 augustus 2017
AI en robotica in de gezondheidszorg: geen gevaar, maar helpende hand
Innovatie
Premium

AI en robots die mensen ondersteunen, diagnosticeren en behandelen zijn al mondiaal aanwezig in huizen, werkplekken en klinische omgevingen. Hoe patienten en professionals omgaan met AI en robotica in de komende tien jaar, bepaalt hoe zij toegroeien naar een meer proactieve zorg met betere resultaten en met meer regie voor patiënten.

Kunstmatige intelligentie (AI) en robottechnologie zijn al jaren veelbelovende gebieden voor gezondheidszorg. Dat wordt gestimuleerd door een aantal ontwikkelingen:

  • De explosieve groei van gezondheidsgerelateerde data
  • De toename van de zorgvraag door verouderende bevolkingen
  • Stijgende zorgkosten
  • Een tekort aan aanbod - zowel in het aantal zorgverleners, nodig om een steeds groter aantal zieke mensen te behandelen, als de beschikbaarheid en toegang tot een breder scala aan benodigde diensten dan ooit tevoren.

Deze ontwikkelingen creëren een enorme kloof tussen vraag en aanbod, die  alleen technologie overbrugd kan worden, aldus PwC in het rapport ‘What doctor? Why AI and robotics will define New Health’. [1]

Huidige zorgsystemen onhoudbaar

Moderne gezondheidssystemen kunnen meer ziektes behandelen en genezen dan ooit tevoren. Nieuwe technologie innoveert oude behandelingen. Toch blijven er belangrijke kwaliteits-, toegangs- en kostenproblemen. Onze huidige zorgsystemen worden steeds onhoudbaarder. Er is een ‘New Health’ ecosysteem nodig. AI en robotica hebben hier een belangrijke impact. Het PWC rapport bekijkt de voordelen van AI en robots voor zorgprofessionals en belanghebbenden, zoals patiënten en overheden.

Eén van de grootste potentiële voordelen van AI dat het helpt mensen gezond te blijven, zodat ze geen dokter nodig hebben, of in ieder geval niet zo vaak. Het gebruik van AI en het Internet of Medical Things in consumentengezondheidsapplicaties helpen mensen danl hun eigen gezondheidszorg te beheren en gezonder te leven.

Eén van de grootste potentiële voordelen van AI is dat het mensen helpt gezond te blijven

Een ander groot voordeel is dat AI en robotica taken kunnen uitvoeren, zoals enorme hoeveelheden data / scans sneller verwerken, betere en eerdere diagnostiek ondersteunen of data combineren om wetenschappers nieuwe inzichten te geven. Robots kunnen helpen met of uitvoeren van taken zoals delicate chirurgie, mensen uit hun bedden opheffen of als sociale metgezellen werken.

Sommige gebieden waar AI en robotica al een effect hebben:

Vroegtijdige opsporing

AI wordt al gebruikt om ziekten, zoals kanker, nauwkeuriger en vroeger te detecteren. De proliferatie van verbruiksgoederen en andere medische hulpmiddelen, gecombineerd met AI wordt ook toegepast om toezicht te houden op vroegtijdige hartziekten, waardoor artsen en andere zorgverleners beter in staat zijn om bedreigende condities beter te controleren en te detecteren in vroeger behandelbare stadia.

Diagnostiek

80% van de gezondheidsgegevens is onzichtbaar voor de huidige systemen omdat het ongestructureerd is. IBM’s Watson for Health maakt gebruik van cognitieve technologie om gezondheidsorganisaties te helpen om grote hoeveelheden te ontsluiten. Google’s DeepMind Health werkt samen met clinici, onderzoekers en patiënten om gezondheidsproblemen op te lossen.