‘AVG-Helpdesk Zorg en Welzijn werkt’

vr 24 augustus 2018
‘AVG-Helpdesk  Zorg en Welzijn werkt’
Data

Vijfentwintig mei 2018 is achter de rug. Het ‘uur U’ waarop de AVG in werking trad en waar heel privacy-minnend Nederland naartoe leefde. In de weken ervoor lanceerden 12 koepelorganisaties uit de zorg en het sociaal domein samen met het ministerie van VWS een uniek samenwerkingsverband: de ‘AVG-Helpdesk voor Zorg en Welzijn’. Om krachten te bundelen, informatie te delen en kennis zoveel als mogelijk toegankelijk te maken voor alle collega’s in hetzelfde werkveld.

Waarom kennis delen en breed toegankelijk maken? Omdat het antwoord op een AVG-vraag van bijvoorbeeld een apotheek voor een fysiotherapeut ook handig kan zijn. En het model verwerkersovereenkomst dat BoZ heeft ontwikkeld voor de zorg, is doorgaans ook prima bruikbaar voor het sociaal domein. Www.avghelpdeskzorg.nl ontsluit vragen en antwoorden op het gebied van privacy in de praktijk en biedt steeds meer ervaringen en best practices.

Breder en dieper

Dat de AVG er aan kwam, wist iedereen al in 2013. Maar het echte toepassen van de nieuwe privacyregels in de zorg en het sociaal domein begon pas veel later. De implementatie is nog niet klaar: al is het maar omdat de wetgeving op punten nog verder moet uitkristalliseren en er zeker nog de nodige jurisprudentie aan te pas zal komen. Daarom breidt de AVG-Helpdesk ook steeds verder uit. Inmiddels doen een kleine twintig koepels mee en komen er wekelijks – met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) afgestemde - FAQ’s bij. Er staat ook een flink aantal modellen en handreikingen op de rol om toegevoegd te worden.

1.500 vragen

“In de eerste twee maanden hebben we meer dan 6.500 unieke bezoekers op de website gehad die samen zo’n 30.000 pagina’s bekeken. Dat zijn gemiddeld 105 bezoekers per dag. En dat terwijl we officieel nog niet over ons bestaan hebben gecommuniceerd.” Aan het woord is Karoline Moors, projectleider van de AVG-Helpdesk voor Zorg en Welzijn bij VWS. “Naast de vragen via het telefonische informatiepunt hebben we inmiddels ook al 1.500 lastige vragen via de e-mailpostbus van de website weg kunnen werken. Voor de beantwoording daarvan zetten we veelal juristen en ervaringsdeskundigen in. En de antwoorden nemen we weer op als FAQ’s. Daardoor zijn we nu ook echt een informatie- en kennisbank geworden,” aldus Moors.

De vragen gingen in het begin vooral over de definitie van ‘grootschaligheid’ - vanaf hoeveel patiënten of cliënten in een praktijk heb je een eigen FG nodig? Nu dit deels is ingekleurd door de AP, gaan de vragen veel over toestemming, privacy ten opzichte van de WGBO en de Wmo, bewaartermijnen en over het gebruik van e-mail en social media. “Heel bijzonder blijven de berichten van bijvoorbeeld een verontruste therapeut die vanuit de praktijk waarvoor hij werkzaam is, een document of geheimhoudingsverklaring moet ondertekenen waarin staat dat hij, op laste van een boete, aansprakelijk is bij niet naleving van de AVG. Dat kan dus echt niet en mag ook helemaal niet van de wet.” Een FAQ hierover staat inmiddels op de website. “Zo beweegt de AVG-Helpdesk mee met wat er leeft in het veld.”