ICT wordt aanjager online en offline zorgcommunities

ma 8 oktober 2018
ICT wordt aanjager online en offline zorgcommunities
eHealth

Burgers zijn de laatste jaren niet alleen getransformeerd in veeleisende consumenten, maar ook in kritische en assertieve patiënten die beter geïnformeerd en georganiseerd zijn dan ooit. Door zich te verenigen in online communities en stichtingen oefenen patiënten steeds meer invloed uit op het zorglandschap, met ICT als cruciale verbinder.

De tijd dat patiënten jarenlang in het ongewisse werden gelaten met atypische klachten en zeldzame ziektes is grotendeels voorbij. In het online tijdperk sluit je je als patiënt aan bij een online community waar je samen met medepatiënten je belangen behartigt. Door het verzamelen van kennis en best practices is het kennisniveau binnen veel communities zo groot geworden dat patiëntengroepen een eigen plek gaan opeisen. Zo werd vorig jaar door de belangenvereniging Lymepatiënten het Nederlands Lymeziekte-expertisecentrum (NLe) opgericht in samenwerking met het AMC, het Radboudumc en het RIVM. Het opvallende aan dit soort initiatieven is dat ze ontstaan vanuit de expertise rondom een bepaald ziektebeeld en niet vanuit een ‘algemeen’ ziekenhuis. Langzamerhand wordt de impact van communities op de zorgsector en de politiek steeds groter: ze dwingen instanties simpelweg om de samenwerking op te zoeken.
ZORG KAN ALLEEN VERBETERD WORDEN ALS ER AANDACHT IS VOOR ZOWEL KWALITEIT ALS KOSTEN
Patiënt haalt zorglandschap van slot Deze ontwikkeling komt niet helemaal onverwachts. De patiënt lijkt op dit moment namelijk de enige partij die het marktgerichte zorglandschap ‘van het slot’ kan halen. Als je kijkt naar de driehoek zorgverzekeraars, zorgaanbieders en patiënten, dan zie je dat zorgverzekeraars zich proberen te ontworstelen aan oude businessmodellen die in stand worden gehouden door de strenge regulering vanuit de overheid en de bijbehorende achterhaalde KPI’s. Denk hierbij aan het traditionele population based payment model waarbij zorgverleners per behandeling worden betaald en waarbij wordt gepoogd een koppeling te maken met de kwaliteit van de geleverde zorg. De praktijk leert dat zorgverzekeraars mede hierdoor de laatste jaren financiële reserves hebben ingezet om de zorgpremie niet te verhogen, terwijl tegelijkertijd de kosten van de zorg stegen. Voorheen hadden patiënten niet de macht en middelen om zorginstanties te dwingen tot nieuwe businessmiddelen en initiatieven door een gebrek aan kennis, macht en geld.