Revant: van behoefte naar implementatie in één jaar

di 11 december 2018
Revant: van behoefte naar implementatie in één jaar
eHealth

Als zorgaanbieder schijn je iets met technologie te ‘moeten’. Is dit een juiste redenatie en hoe pak je dit dan aan? In dit artikel kijken we naar de aanpak van het Revant Centrum voor Complex Chronisch Longfalen (CCL). Zij wisten in één jaar tijd de weg van behoefte naar implementatie af te leggen: juist door geen focus op technologie te leggen.

Revant is een expertisecentrum voor medisch specialistische revalidatie in West-Brabant en Zeeland. Voor patiënten met chronische longaandoeningen biedt Revant (poli-)klinische revalidatieprogramma’s. De eerste 10 weken van het klinische programma verblijft de revalidant op werkdagen bij Revant. De laatste vijf weken van het programma zijn gericht op eigen regie in de thuissituatie.

Kritisch kijken naar huidige aanbod

Een klinisch revalidatieprogramma is duur en het is allerminst zeker of dit in de toekomst nog op dezelfde manier aangeboden kan worden. De Raad van Bestuur van Revant wil voorbereid zijn op de toekomst en daagde Revant CCL uit om te komen met innovatievoorstellen. Medewerkers grepen deze kans aan om het revalidatieprogramma kritisch te bekijken. In sessies met (ex-)revalidanten en zorgprofessionals werd gekeken wat goed gaat of beter kan. Daaruit bleek dat revalidanten de overgang van de 10-weekse klinische fase naar de thuissituatie moeilijk overbrugbaar vinden. Zij gaven aan behoefte te hebben aan een waakhond, die hen na de revalidatiefase, in de thuissituatie, corrigeert of aanmoedigt. De fysieke werkmap, die tijdens het programma de leidraad was voor de revalidant, verdween thuis in de kast. Ook het nazorgprogramma bestaande uit twee terugkomdagen, paste onvoldoende bij de behoeftes van de revalidant.

Luuk van Schendel (fysiotherapeut en projectleider Revant CCL), legt uit: “De informatievoorziening sloot niet meer aan op de vaardigheden en informatiebehoefte die revalidanten hebben ontwikkeld. Het smartphonegebruik onder 60- tot 80-jarigen is enorm gestegen. Een oudere revalidant liet ons het verschil zien tussen het aanbod van Revant CCL en zijn gebruik van beschikbare gezondheidsapps. Er bleken meer revalidanten te zijn die deze vaardigheden ontwikkeld hadden, waar wij destijds helemaal niet op inspeelden.“

We merkten dat verwachtingen van revalidanten hoog liggen

Noodzaak tot verandering

Zorgprofessionals voelden de noodzaak tot verandering om de revalidant zo optimaal mogelijk te begeleiden en een toekomstbestendig programma aan te bieden. Op basis van input uit de sessies wilden zij enerzijds de nazorg anders organiseren en anderzijds de informatievoorziening beter laten aansluiten op vaardigheden en behoeften van revalidanten.

Met deze achtergrond is gezocht naar oplossingen en werd de bestaande toepassing Telerevalidatie.nl geselecteerd. De toepassing die bij Revant de naam ‘Revant Op Weg’ heeft gekregen, is beschikbaar als app.