Het invoeren van een e-health of andere digitale toepassing in de zorg zal vrijwel altijd mislukken wanneer het als een project ‘erbij’ gedaan wordt. Een ICT-manager alleen kan zo’n project niet tot een succes brengen. De top van een organisatie moet er van overtuigd zijn dat digitalisering van de zorg een fundament is voor het duurzaam houden van de sector.
Een thuiszorgaanbieder als Sensire zal over vijf jaar niet meer bestaan zoals de organisatie er nu uitziet en werkt, wanneer er niet vergaand gedigitaliseerd wordt. Dat gelooft bestuurder Maarten van Rixtel van Sensire. “Dat betekent niet dat er substitutie moet plaatsvinden. E-health gaat de huisarts niet vervangen, of de specialist in het ziekenhuis. E-health zal eerder de zorgvraag van de patiënt veranderen. Daarmee worden de rollen die de huisarts, specialist en wijkverpleegkundige in de keten spelen anders. Juist doordat we de rollen van deze professionals anders definiëren en daarmee de keten anders inrichten, zullen we beter in staat zijn de gevolgen van de vergrijzing op de zorg te hanteren.”Procesomkering: zorg volledig herinrichten
Procesomkering komt vaak voor in het betoog van Van Rixtel, bij Sensire mede verantwoordelijk voor initiatieven zoals het Medisch Service Centrum - eind vorig jaar verzelfstandigd tot NAAST – projecten voor leefstijlmonitoring en zorg-op-afstand zoals COPD in Beeld. De zorg volledig herinrichten om zo de chronische/kwetsbare patiënt de regisseur te laten zijn van zijn eigen behandeling, maakt het mogelijk om de vorm en capaciteit van aanbod en vraag op elkaar af te stemmen. Over drie jaar moet Sensire de benodigde procesomkering gerealiseerd hebben. “Dat kan alleen door middelen in te zetten die er voorheen niet waren of onvoldoende bewezen waren. Nog altijd hebben we met COPD in Beeld slechts enkele honderden gebruikers, maar het heeft zich bewezen en is nu klaar voor opschaling. Alleen moet het wel ingezet worden om zorg te verduurzamen. Als de processen niet veranderen, middels de inzet van digitale middelen en e-health, blijft zorginnovatie iets dat naast de huidige vormen van zorgverlening blijft staan. Daarmee wordt het alleen duurder en niet duurzamer.”Patiënt specialist eigen behandeling
Als voorbeeld stelt Van Rixtel dat zorg-op-afstand zoals COPD in Beeld niet alleen een vervanging is voor controle-afspraken in het ziekenhuis. “Het gaat er om dat deelnemers hun eigen beoordeling van hun eigen gezondheidstoestand thuis doen en op termijn ook zelf kunnen interpreteren. De huisarts hoeft er dan niet meer tussen te staan, de specialistisch verpleegkundige alleen als een patiënt afwijkende gegevens niet kan interpreteren. En de specialist als de situatie van de patiënt zo gewijzigd is dat er ingegrepen dient te worden. Dat is procesomkering. De patiënt als specialist van zijn eigen behandeling.” Een belemmerende factor in Nederland is dat de huisarts bijna altijd in een straal van vijf minuten afstand te vinden is, een ziekenhuis vaak op een kwartier afstand ligt. “Waarom dus op een andere manier van de zorg gebruik maken als er zo’n fijnmazig netwerk is. Maar dit model is alleen houdbaar als er altijd genoeg huisartsen, specialisten en verpleegkundigen zijn. Dat is niet het geval. Persoonlijke zorg door de huisarts zoals nu, is over een jaar of vijf niet meer mogelijk. Zeker niet als we kijken naar de groei van het aantal chronische patiënten en de druk op de budgetten.”‘UITEINDELIJK GAAT E-HEALTH 100 PROCENT OM VERTROUWEN’