Wat hebben we geleerd vandaag?

18 april 2018
Wat hebben we geleerd vandaag?
Technologie

Elk jaar opnieuw is het feest bij het SXSW-festival in Austin, Texas. En met feest bedoel ik niet met alcohol doordrenkte nachtelijke uitstapjes, maar wel een feest op het vlak van razend interessante sessies en topsprekers van over de ganse wereld. Nergens steek ik meer op dan tijdens een bezoek aan SXSW. En doelbewust bezoek ik weinig zorg-gerelateerde sessies, maar eerder sessies uit andere sectoren, want daar is mijn leercurve het grootst. Hierbij enkele voorbeelden.

Wat kunnen we leren van de…

Mode- en schoonheidsindustrie

Deze industrie zet stevig in op artificiële intelligentie (AI) om de klant zo snel mogelijk een gepersonaliseerde ervaring aan te bieden. Klanten willen een zo-goed-als-instant ervaring van welk effect een bepaald kledingstuk of schoonheidsproduct op hen heeft. Ziet u de analogie met de zorg?

Transportindustrie

Het bezitten van voertuigen zal iets uit het verleden worden. We gaan immers met zijn allen het vervoer van A naar B op aanvraag inhuren wanneer we het nodig hebben. Dit vervoer zal bestaan uit een aaneenschakeling van verschillende vervoersmiddelen (van huurfiets tot huurhelikopter), ter land, ter zee of in de lucht. Gelooft u me niet? Google dan maar even op ‘Uber Elevate’.

Financiële industrie

Veel sessies behandelden de mogelijkheden van blockchain op verschillende sectoren, voornamelijk de financiële. Deze mogelijkheden zijn onbegrensd en mijn favoriete quote hieromtrent is: “De mogelijkheden van blockchain inschatten is zoals in 1980 voorspellen dat je Netflix op je smartphone zal bekijken.” Authenticatie, fijngranige controle en slimme contracten zullen mega-efficiëntiewinsten teweegbrengen. Tenminste, als we de problemen met foute data, snelheid, recht om vergeten te worden en verlies van encryptiesleutels oplossen.

Robotica

Tijdens een drukke sessie omtrent ‘extreme bionics’ werd snel duidelijk dat robotica (in combinatie met optogenetics - controle van cellen aan de hand van licht - en brein-zenuw-connecties) perfect in staat is om (beschadigde of versleten) lichaamsdelen te vervangen én minstens gelijkaardige functionaliteit te garanderen. De demo’s waren bijzonder indrukwekkend en het concept om vleugels op mensen te monteren was eentje waar ik nog niet bij stilgestaan had.

Technologische ontwikkeling in het algemeen

Technologie past zich aan de mens aan (in plaats van omgekeerd). Technologie is in toenemende mate in staat ons te begrijpen (via stem, bewegingen, continu monitoring + analyse, …). Technologie wordt heel natuurlijk in gebruik en zodoende frictieloos. Een voorbeeld hiervan was een woordspelletje via Alexa om de cognitieve vaardigheden van ouderen te testen.

Wat kunnen we leren van…

Als afsluiter twee zaken die niets met technologie te maken hebben … en misschien de belangrijkste van allemaal zijn.

Ontwikkelingen op beleidsvlak

Indien regelgeving gericht zou zijn op (gezondheids-)resultaten (in plaats van volume), dan zou de zorg er radicaal anders uit zien, in eerste instantie door het motiveren van zowel zorgmedewerkers als patiënten.

Marketing

De rode draad van de succes verhalen van alle product-pitches tijdens SXSW hadden als basis een extreme luisterbereidheid bij de eindgebruiker. Daar kunnen we in de zorg zeker iets van leren.

Enkele noemenswaardige zorg-startups:

Goin

Een transport service die gebruik maakt van de infrastructuur van derden om het vervoer van mensen met een handicap of laag inkomen te optimaliseren. Goin biedt een platform aan overheden aan, die veelal bestaat uit para- en microtransit, met grote aandacht voor de menselijke factor.

Cambridge Cancer Genomics (CCG)

De zoektocht naar de juiste behandeling bij kanker is erg gecompliceerd, traag en biedt geen garantie op succes. CCG heeft een methode ontwikkeld met snelle en dynamische tests. De methode is gebaseerd op een serie van bloednames, snelle analyses én algoritmes die voor feedback zorgen. Hierdoor kan de therapie beduidend sneller op punt gesteld worden.

Airpop

Een mondmasker dat de lucht filtert. Op zich weinig spectaculair zegt u? Tot u ontdekt dat in het mondmasker een slimme sensor zit die zowel de inkomende als de uitgaande lucht analyseert en deze data opslaat (te raadplegen via smartphone). De sensor kan ook afzonderlijk gebruikt worden in reeds bestaande maskers.

HET IS GEEN TOEKOMSTMUZIEK MEER

Deze technologie zou mijn inziens erg nuttig zijn om in zorginstellingen infectiehaarden op te sporen (zowel op het vlak van locatie als van individuen). De vertegenwoordigers van het bedrijf hadden nog niet bij stil gestaan bij deze toepassing, maar het concept werd ijverig genoteerd in hun notitieboekje.

Healthtensor

In het EPD zit zodanig veel data dat het moeilijk wordt om hieruit tijdens een doktersvisite een diagnose te stellen. Healthtensor heeft een interface ontwikkeld die helpt deze gigantische hoop EPD-data te interpreteren. Daarbovenop biedt de interface ook de mogelijkheid om snel (semi-automatisch) observaties in te geven. Laat ons hopen dat de arts hierdoor meer tijd krijgt om de interactie met de patiënt aan te gaan (in plaats van te staren naar een scherm).

Nanowear

Eindelijk is het beschikbaar: monitoring van biometrische gegevens via ‘gewone’ kleding. Kleding die bovendien aangenaam is om te dragen, niet stigmatiserend is en die 50 wasbeurten overleeft. Voor alle duidelijkheid: het betreft hier geen extra patch, of een sensor die moet ingenaaid worden. De sensoren zitten namelijk IN de stof.